Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Fractieflits 3

Het is juni en er is weer een ronde voorbij.

Wat hebben we de afgelopen weken gedaan?

Basis

Een van de vorige fractievergaderingen hebben we naar dit lied geluisterd. Het is voor ons een lied dat goed aangeeft waarom we leven en heel concreet ook: waarom we ons in willen zetten voor de ChristenUnie.

Overleg stikstof-landbouw-natuur

Op 12 mei was er overleg tussen ChristenUnie Overijssel met veel afdelingen om te praten over het stikstofbeleid, landbouw en natuur. Een waardevolle avond waarin we merkten dat landbouw, natuur en onze inwoners ons allemaal aan het hart gaan, maar dat de rol van de Staten anders is dan van de afdelingen. We hebben als afdelingen onze zorgen goed neer kunnen leggen bij de Staten. Er is sprake van een enorme opgave waarin we samen recht willen doen. Verder was het ook fijn om zoveel verschillende CU-mensen uit de provincie te zien en te spreken. Dit is echt samenwerken.

Nieuwe wethouders

23 mei zijn de nieuwe wethouders geïnstalleerd. Ook als ChristenUnie hebben we onze steun uitgesproken om daarmee te laten zien dat je best je vertrouwen uit kunt spreken in wethouders die niet van je eigen partij zijn. Het is sterk dat alle partijen ingestemd hebben. Blijkbaar is dit geen vanzelfsprekendheid geweest in het verleden. We wensen de wethouders veel zegen op hun werk

Speelruimtevisie

Deze visie is een prachtig document dat goed in de huidige tijdsgeest past. Er is nagedacht over meer dan enkel spelen door middel van speeltoestellen én er wordt gekeken naar de wensen van de gehele bevolking. De natuur wordt betrokken om een zo groen mogelijk plan te krijgen. Een van de gesprekspunten: ‘moet het rookvrij?’ hebben we als eis laten opnemen: elke speelruimte moet rookvrij. We zijn blij met deze aanpassing.

Akkoord op hoofdlijnen

De coalitiepartijen presenteerden een paar weken geleden hun akkoord op hoofdlijnen. In basis is dit een akkoord waar je het al snel mee eens kunt zijn, omdat er veel bestaand beleid en algemeenheden in staan. Opvallend daarin vindt de ChristenUnie dat er erg weinig concreet is, dat er weinig ambitie en daadkracht uit spreken. Keuzes worden voor ons uitgeschoven. Het college gaat dit akkoord nog omzetten in een concreet uitvoeringsprogramma, maar het geeft aan dat het waarschijnlijk tot februari duurt voordat ze dat programma kan presenteren, terwijl ChristenUnie benadrukt dat het gevoel van afwachten niet goed is. We hebben aangegeven, dat luisteren, spreken en debatteren goed zijn, maar dat het ook een kwestie is van handen uit de mouwen en aan de slag.
Wat ons verder verbaasde is dat de wethouders hebben meegeschreven aan dit coalitieakkoord. Dit hoort niet bij hun rol en is ook niet passend bij het dualisme (scheiding van machten; elk zijn eigen taken en verantwoordelijkheden). Volgens de coalitie is dit democratische vernieuwing. Volgens ons is het ongewenst.

Motie stikstofbeleid

CDA en VVD hebben een motie ingediend waar we als ChristenUnie niet mee in hebben gestemd. De motie was niet constructief en beweerde zelfs dat er bij het stikstofbeleid niet met feiten gewerkt wordt. Dat ging ons een stap te ver. Wat wij willen: samen de lusten en ook samen de lasten. Dus niet bij de stikstofproblematiek alles op het bordje van één sector leggen maar een integrale aanpakken. We maken ons zorgen over de agrariërs, de voedselvoorziening, de natuur, de leefbaarheid van onze gemeente.

Plaatsvervangend voorzitter van de raad

Op 14 juni ben ik unaniem gekozen als plaatsvervangend voorzitter van de raad. Dat betekent dat ik de burgemeester vervang als hij portefeuillehouder op een onderwerp is en hij daarover het woord moet voeren in de besluitronde of als hij niet aanwezig kan zijn bij een besluitronde.

Ik ben dankbaar voor het vertrouwen dat de raad daarmee in mij heeft. In de meeste gemeentes is het de gewoonte dat de raadsnestor (raadslid dat het langst in de raad zit) of de fractievoorzitter vult de grootste oppositiepartij deze taak op zich neemt.

Tot de zomervakantie hebben we nog één cyclus van informatieronde, debatrondes en besluitronde te gaan.

Hartelijke groet,

Margreeth Krommendijk-Grit

Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op FacebookVolg ons op LinkedInfooter-rechts