Nieuwsflits van de fractie

Hellendoorn
Fractieflits 4

Een toekomst vol van hoop

Eind september 2022, de eerste ronde van het nieuwe seizoen zit er weer op. Tijd om jullie mee te nemen in onze activiteiten. En al schrijvende kom ik erachter dat we zeker niet stil hebben gezeten de afgelopen weken.

Lunch FreeXs

In de zomervakantie hebben we een lunch aangeboden aan de sporters van FreeXS omdat we hun werk van harte ondersteunen. Als lunch hebben we soep, 69 knakworstjes (één worstje is ‘spoorloos verdwenen’), heel veel bolletjes met beleg en fruit naar de sporters gebracht. Aan de reacties te horen heeft het goed gesmaakt.

Start seizoen

Na een aantal weken van rust, geen vergaderingen en veel stukken lezen hebben we eind augustus de handen uit de mouwen gestoken. We zijn ook dit seizoen begonnen met het zoeken van rust bij God, onze Vader in de hemel. Er gebeurt zoveel in deze wereld en het kan je dan aangrijpen. Is er nog een toekomst? Waar gaat het heen met dit land, deze wereld? Het geeft ons rust dat we het zelf niet hoeven doen. God belooft ons een toekomst vol van hoop en aan die belofte mogen we Hem houden.

In de fractie hebben we verder de onderwerpen verdeeld. Dirk gaat vooral grondgebiedzaken doen, Laurens pakt de samenlevingszaken op en Margreeth ABZM (algemeen bestuurlijke zaken en middelen: o.a. veiligheid).

Heisessie gemeenteraad

Als raad hebben we zaterdag 10 september de hele dag in het Openluchttheater hard gewerkt aan de rol van de raad. Wat doet een raadslid, wat de raad, wat een ambtenaar en wat een wethouder. Hoe stel je kaders? Hoe controleer je het beleid? Nuttige vragen waar we een antwoord op hebben gekregen door een theoretische workshop maar vooral ook door rollenspellen. Een voorbeeld: we krijgen van het Rijk €5 miljoen voor een ondeelbaar project dat Hellendoorn op de kaart zet. Oh ja, ook binnen een uur besluiten anders heb je niks. De raad werd in tweeën gedeeld en moest heel snel een plan bedenken. Daarna werden beide groepen weer gesplitst, hadden de vier partijen heel kort om argumenten te bedenken, een betoog van drie minuten in elkaar te zetten en dan maar luisteren en reageren. De trainers zagen door dit rollenspel hoe we in de gemeenteraad van Hellendoorn met elkaar omgaan. Wat werkt goed en wat kan beter. Leerzaam en leuk. En die € 5 miljoen? Tja, die hebben we niet echt gekregen…

Rotonde Helmkruidlaan

In een informatieronde liet een extern deskundige zien wat je kunt doen aan de rotonde bij de Helmkruidlaan om de veiligheid te vergroten. Al jaren is de gemeente bezig om te kijken hoe deze lastige rotonde verkeersveiliger gemaakt kan worden. Vorig jaar lag er een plan, maar omdat de communicatie richting de aanwonenden niet goed was, is het plan terug naar de tekentafel gestuurd. Wat schetst onze verbazing dat er heel veel opties zijn om de rotonde veiliger te maken, maar dat de deskundige vooral naar een tunnel toe leek te praten, omdat hij de kosten bijna niet liet meewegen in de kaders. Natuurlijk is de ChristenUnie voor een verkeersveilige situatie, maar moet dat tegen elke prijs? Als dit project ineens een miljoen meer kost, wat gaat de gemeente dan niet doen? De verkeersveiligheid kan toenemen door een tunnel, maar wat doet een tunnel met de sociale veiligheid? En wat ons ook niet duidelijk is geworden: besluiten wij als raad hierover of worden we voor een voldongen feit gesteld?

Collectieve ziektekosten-verzekering voor de mensen met een laag inkomen

We zijn heel blij dat het financieel weer wat beter met de gemeente gaat, zodat in elk geval één ombuiging teruggedraaid wordt. Het voorstel is dat we nu ook de €7,50 per maand per persoon eigen risico kunnen vergoeden. Dat is erg goed nieuws. Een andere ombuiging in 2019 was dat de groep die tussen de 120 en 130% van de bijstandsnorm zit geen gebruik meer kon maken van deze collectieve ziektekostenverzekeringen. ChristenUnie en veel andere partijen hebben het college gevraagd of deze ombuiging ook teruggedraaid kan worden.

De wethouder geeft aan dat dat complex is. De raad gaat nu in oktober of november met het college om tafel over (energie)armoede om te kijken wat we als gemeente kunnen doen. Landelijk gebeurt er gelukkig ook al wel wat, maar lang niet altijd is dat genoeg. Omdat er nu allerlei maatregelen afgekondigd worden, is er verbetering, maar voor wie is het niet genoeg en wat kunnen wij als gemeente dan nog toevoegen? Hopelijk kunnen we structurele hulp gaan bieden want we willen onze inwoners letterlijk en figuurlijk niet in de kou laten staan.

Dorpstraat 17-21 Hellendoorn

Na een jaar vertraging kon het plan vastgesteld worden zodat er gebouwd kan worden. Gelukkig vond de nieuw ingestelde klankbordgroep dit ook een plan dat goed past in Hellendoorn. Nee, het zijn geen starterswoningen, dat klopt. Maar zou je plannen die binnen de kaders passen dan moeten afwijzen omdat het geen starterswoningen zijn en daarmee niet voor iedereen? Nee, zo werk het natuurlijk niet. Ook wij zouden graag weer starterswoningen zien, wie niet? Maar dat betekent niet dat je alle andere plannen afwijst. Natuurlijk moet je zuinig zijn op je oude gebouwen, maar tegelijkertijd moet je soms ook veranderen door gebouwen te slopen en er nieuwe, toekomstbestendige, voor in de plaats te bouwen. Gelukkig is dit plan goedgekeurd en kan er gebouwd worden.

Hoogspanningsmast Kruidenwijk

In de Kruidenwijk staat al jaren een hoogspanningsmast dicht bij de bebouwing. Inmiddels weten we ook al langer door onderzoeken van o.a. RIVM dat er gezondheidsrisico’s aan kunnen kleven. Lokaal Hellendoorn ziet nu graag dat er onderzoek komt of de  hoogspanningsmast verplaatst kan worden (naar het buitengebied?). Onderzoek doen kan natuurlijk altijd, maar je moet je afvragen of dat heel veel zin heeft. Als je de mast verplaatst, hebben anderen er toch ook weer last van? Wat als je de mast meer verplaatst naar het buitengebied? Wat zijn dan de gevolgen? De wethouder heeft duidelijk gemaakt: als we dit willen (laten) onderzoeken zal de gemeente dit onderzoek zelf moeten betalen en dat kan nog wel eens duur worden. Tennet heeft een lijst met hoogspanningsmasten die verplaatst moeten worden maar daar staat deze niet bij. Dat zal toch ook niet voor niks zijn? Als het echt gevaarlijk is, dan zou de mast toch wel verplaatst worden?  Wat gaat er nu gebeuren? Ook daar was de wethouder duidelijk over: de zorgen van Lokaal Hellendoorn zal hij meenemen in het gesprek met Tennet dat hij binnenkort heeft.

Duurzaamheidslening

Lokaal Hellendoorn kwam met een motie om te onderzoeken om binnen de gemeente Hellendoorn de Gemeentelijke Verduurzamingsregeling in te zetten voor de transitie naar duurzame aardgasvrije wijken door de invordering van baatbelasting. Op zich een heel goed idee, want verduurzamen is belangrijk, maar er zijn meer mogelijkheden om naar te kijken. De regeling is een heel goed idee, maar de duurzame aardgasvrije wijken? Dat lijkt ons op korte termijn niet haalbaar. Er zijn bijna geen voorbeelden van wijken waar dit goed werkt. Ons lijkt het beter of de regeling voor andere plannen in te zetten of naar andere regelingen te kijken om te zorgen dat juist mensen met hoge energielabels kunnen verduurzamen. De wethouder belooft dat ze gaat uitzoeken wat voor regelingen er zijn en welke voor onze gemeente geschikt zijn.

De komende weken werken we toe naar de begrotingsvergadering, maar verder staat er ook nog genoeg op het programma.

Hartelijke groet,

Margreeth Krommendijk-Grit

fractievoorzitter

Onder de aandacht