Nieuwsflits van de fractie

Hellendoorn
Fractieflits 6

Een korte flits tussendoor over een onderwerp dat 6 december op de agenda stond voor de raad en over de breuk bij Lokaal Hellendoorn.

Breuk Lokaal Hellendoorn

Deze week werd bekend dat er een breuk is in Lokaal Hellendoorn door verschil in opvattingen over onderwerpen maar ook door verschil in opvattingen over politiek bedrijven. Op het moment van schrijven zijn twee leden opgestapt en de wethouders Dubbink en Oord zijn meegegaan. Deze stap zorgt ervoor dat Lokaal Hellendoorn niet meer de absolute meerderheid in de raad heeft en alle partijen samen moeten werken. Je hebt altijd minstens 2 partijen nodig voor een meerderheid. De ChristenUnie betreurt voor de betrokkenen dat deze breuk is ontstaan maar is zich ervan bewust dat een keuze om op te stappen niet over één nacht ijs gaat.

Het is een heel bijzondere situatie dat er leden uit een partij stappen én de wethouders meegaan. ChristenUnie is blij dat de raad in mei unaniem heeft ingestemd met de benoeming van de wethouders. De wethouders zijn van de hele raad en ze laten zien de gemeente bekwaam te besturen. Dit zorgt voor stabiliteit en continuïteit. We zijn tevreden over hoe het college handelt. Daarom heeft de ChristenUnie haar steun uitgesproken voor het college en ze hoopt dat het college kan blijven ondanks het feit dat de wethouders niet meer aan Lokaal Hellendoorn verbonden zijn. De wethouders blijven immers aan de raad en aan de inwoners verbonden. We hopen dat we samen ons kunnen blijven inzetten voor de gemeente en alle inwoners.

Onderwijshuisvesting

Net als elke partij vindt ChristenUnie Hellendoorn het belangrijk dat voor goed onderwijs een goede  onderwijshuisvesting een voorwaarde is. In 2023 komt er een nieuw Integraal Huisvestingsprogramma onderwijs. Daarin staat wat de plannen op de korte en lange termijn zijn voor de onderwijshuisvesting. 6 december bespraken we een raadsvoorstel met twee plannen die niet tot 2023 konden wachten.

Wettelijk is vastgelegd hoeveel ruimte een school per leerling moet hebben. De Beatrixschool heeft al jaren te weinig ruimte. Meerdere prognoses laten zien dat er ook in de toekomst meer leerlingen zullen zijn dan waar ruimte voor is. Ouders zijn vrij in het kiezen van een school en daar kun je als gemeente alleen maar in meegaan. Er zijn ook geen andere opties dan nieuwe lokalen bijbouwen, omdat er in de buurt van de Beatrixschool ook geen andere school is en zeker geen school met lege lokalen. De gemeente is dan verplicht te zorgen voor voldoende ruimte. Als raad kunnen we dan natuurlijk niks anders dan hiermee instemmen.

Het tweede plan gaat over De Ark. De raad heeft al ingestemd met het plan tot verduurzamen, maar door oplopende kosten ziet De Ark zich genoodzaakt bij de gemeente aan te kloppen omdat ze deze extra kosten niet allemaal zelf kan betalen. De helft lukt wel en voor de andere helft is hulp van de gemeente gezocht. Omdat dit gaat over een plan waar de raad al mee heeft ingestemd is het ook niet meer dan logisch dat de raad akkoord gaat.

In de Tubantia van 7 decemberstaat een stuk hierover waarin het lijkt dat het wat willekeurig is: de ene school wel en de andere school niet. De Veenburg moet inderdaad nog wachten tot het integrale plan in 2023 komt. De kans is heel groot dat De Veenbrug dan bovenaan het lijstje staat van plannen die uitgevoerd gaan worden. De wethouder ontkende niet dat er wat moet gebeuren alleen wel het moment waarop. De ChristenUnie kan hier achter staan. Er was nu geen urgentie en dan is het logisch te wachten tot 2023.

Hartelijke groet,

Margreeth Krommendijk-Grit