Groei je mee?

zonnebloem_bezorgen.jpgdonderdag 27 mei 2021

ChristenUnie Hellendoorn organiseert zonnebloemwedstrijd

De ChristenUnie Hellendoorn bezorgt deze week in de wijk Groot-Lochter in Nijverdal huis-aan-huis zakjes met zonnebloempitten voor een zonnebloemwedstrijd.
Zonnebloemen brengen kleur in je tuin en in je wijk, maar zonnebloemen trekken ook bijen, vlinders, hommels en andere insecten aan. De wedstrijd is voor iedereen die wel een mooie zonnebloem wil laten groeien! Ook als je niet in deze wijk woont, mag je meedoen.
Als je denkt dat je zonnebloem op het hoogste is, maak dan een foto, stuur deze met vermelding van de lengte uiterlijk 25 augustus 2021 in en maak kans op leuke prijzen. Mocht je geen zakje ontvangen hebben, maar wel mee willen doen aan de wedstrijd? Stuur dan een mailtje naar bestuur@hellendoorn.christenunie.nl of kijk op onze Facebookpagina.

De wedstrijd

De ChristenUnie wil graag haar steentje bijdragen aan het mooier maken van onze gemeente. Zonnebloemen zijn daar heel geschikt voor.
We zijn heel nieuwsgierig hoeveel zonnebloemen in de wijk en in de gemeente te ontdekken zijn en ook zijn we benieuwd hoe hoog de zonnebloemen kunnen worden. Op onze website en Facebookpagina zullen we ook geregeld foto’s delen van groeiende zonnebloemen.

Prijzen

Bij een wedstrijd horen prijzen, ook bij deze. Toch laten we je nog in spanning welke prijzen er te winnen zijn.

Waarom zonnebloemen?

Zonnebloemen vrolijken je op. Het woord zegt het al: zonnebloemen. De bloemen lijken op een zon die met haar stralen je verwarmt en vrolijk maakt.
Zonnebloemen trekken bijen, vlinders en hommels aan. Vogels komen eropaf zodra er zaden zijn.
Zonnebloemen zijn een natuurlijk ontsmettingsmiddel voor de bodem.

Het zaaien

Zaai pas buiten als er geen vorst meer is. Leg de zaden direct op de plaats waar ze moeten gaan groeien en ongeveer 2 cm diep en een onderlinge afstand van 30-40 cm van elkaar met een laagje aarde er overheen. Scherm ze goed af voor de slakken want die zijn dol op jonge zonnebloemplantjes. Zonnebloemen houden van de zon; zoek dus een plekje waar veel zon schijnt.

Na het zaaien

Zonnebloemen hebben veel water en licht nodig. Het is verstandig op droge dagen je zonnebloemen water te geven.
Als je zonnebloem 80-100 centimeter is, kun je hem ondersteunen door een stok. Zet de stok naast de zonnebloem. Als je een flink lange stok hebt, kan je zonnebloem lange tijd vooruit. Zorg ervoor dat je de bloem losjes aan de stok vastmaakt. Je zonnebloem kan zeker wel 2 meter worden!

Uitgebloeid?

Een uitgebloeide zonnebloem is voor vogels heel aantrekkelijk. Onder andere mussen en mezen komen graag in je tuin om wat pitten op te eten. Je kunt de bloem laten hangen, maar je zou de pitten ook kunnen verzamelen en tot de winter bewaren. Meer informatie is te vinden op de site: http://zonnebloemwedstrijd.nl/zaai-en-verzorgtips/

kaartje zonnebloemen (1)

kaartje zonnebloemen (2)