Begrotingsweek en markt

maandag 20 november 2006

In de afgelopen week (46) is de begroting van de gemeente Hellendoorn besproken. Als ChristenUniefractie in deze gemeente konden we instemmen met deze begroting. Toch hebben we wel moeite met een aantal punten. Onder andere het leerlingenvervoer, de ontwikkelingen hier baren ons grote zorgen. Het voorstel dat voor lag was er een met een forse bezuiniging. Toch moeten we erkennen dat elk jaar hier de kosten fors omhoog schieten. En als je daar tegenover de inkomsten niet ziet stijgen dan moet er ergens toch wat gebeuren. Dit betekent niet dat hier maar domweg bezuinigd moet worden, maar wel dat we er met elkaar nog eens kritisch naar moeten kijken. We zullen in de commissievergadering van Samenlevingszaken in week 47 nog eens goed over moeten doorpraten hoe we dit tot een goed einde moeten brengen. Wordt vervolgd dus. Ook over de invoering van de WMO hadden we nog een antal vragen. We hebben hier ook grote zorgen over. Dit richt zich vooral op de overgangsfase. Komen alle mensen wel mee die op dit moment huishoudelijke verzorging hebben. Zijn ze allemaal bekend en weten ze zelf wat er veranderd? We hebben ook gevraagd naar een rapportage na het eerste kwartaal over de tot dan geleverde zorg en vooral met betrekking tot de wachtlijst. Hoe lang duurt het voordat er zorg geleverd wordt na dat de indicatie heeft plaatsgevonden? De onderwerpen waarover gesproken is waren te veel om op te noemen. We zullen later nog hierop terugkomen. Als laatste is er door ons samen met Gemeentebelangen een initiatiefvoorstel ingediend voor ondersteuning van het kringloopbedrijf. Dit voorstel werd door de hele raad met uitzondering van het CDA gesteund. Het water staat het kringloopbedrijf aan de lippen. We kunnen ons niet indenken wat het failliet laten gaan voor positieve gevolgen zal hebben. Vandaar de ondersteuning. Vanuit de kant van het CDA werden een aantal vragen gesteld waar ze zelf het antwoord wel op wisten. Het is volgens mij een principe zaak dat deze fractie dit absoluut niet wil ondersteunen en de rest van de raad wel. De onwillige wethouder (op dit punt) gaf aan dat ze op onderzoek zou gaan en hier in januari op zou terugkomen. Zo niet, of met onvoldoende resultaat zal voor ons betekenen dat we in de eerstvolgende commissie alsnog met een voorstel zullen komen die dan wel doorgang zal vinden. We hopen dat dit niet nodig zal zijn.
Op zaterdag 18 November hebben we met een marktkraam op de markt gestaan. Wat waren er veel mensen op de been. Dat dit niet allemaal door onze marktkraam kwam zal u wel duidelijk zijn. Ook Sinterklaas deed zijn intrede in ons dorp. We stonden met onze kraam midden op de route. Dit werd niet door iedereen gewaardeerd. We hebben wel veel gesprekken gevoerd over de juiste keuze. Veel mensen hebben nog wel hun twijfels omdat ze bang zijn dat het CDA niet groot genoeg wordt. Ze zijn dan bereid om hierop te stemmen. We hebben een aantal mensen kunnen overtuigen dat hun eigen stem de stem is voor die partij die ze het sterkst vinden.
Na deze dag beginnen de voorbereidingen voor de volgende commissies al weer die gaan plaatsvinden in de nieuwe week. Onder andere donderdag zullen de messen weer geslepen moeten zijn voor een heldere discussie over de bezuiniging bij het leerlingenvervoer. We zullen zien wat we hieraan kunnen bijdragen om de schade te beperken voor de kwetsbare doelgroep.

Reacties op 'Begrotingsweek en markt'