Meerjarenperspectief 2005-2008

woensdag 08 juni 2005

De inleiding van het Meerjarenperspectief 2005-2008 begint met een moment van bezinning.
De ChristenUnie wil deze bezinning op de volgende wijze invulling geven:

 

Algemene Beschouwingen ChristenUnie - Meerjarenperspectief 2005-2008 - Gemeente Hellendoorn

Geacht college en leden van de raad, geacht publiek,
 
De  inleiding van het Meerjarenperspectief 2005-2008 begint met een moment van bezinning.
De ChristenUnie wil deze bezinning op de volgende wijze invulling geven:
 
Om ons heenkijkend kunnen we vaststellen dat de gemeente Hellendoorn zich in een relatief bevoorrechte positie bevindt.
Denk alleen maar aan onze buurgemeente Almelo, die te maken krijgt met fikse bezuinigingen.
 
Ons past in de eerste plaats dankbaarheid aan God voor de mogelijkheden die Hij ons als plaatselijke overheid en als gemeente geeft.
Want in alles zijn we afhankelijk van Hem.
In de Bijbel lezen we in Spreuken 16 dat we als mens en als overheid veel plannen kunnen maken, maar dat de Here de loop van de gebeurtenissen bepaalt.
Er bestaat geen toeval.
Hij staat boven alles.
 
De perspectieven nota 2005 –2008 laat over het  algemeen een evenwichtig beleid zien, ondanks de matige economische omstandigheden en de tegenvallende rijksinkomsten.
De ChristenUnie waardeert de terughoudende benadering van het college t.a.v. het beleid.
We moeten ons inderdaad aanpassen aan het huidige economische klimaat.
 
Wel willen we een kanttekening plaatsen bij de wijze waarop het college dit beleid wil uitvoeren.
 
In dit Meerjarenperspectief 2005-2008 staat een bezuinigingsronde van € 500.000,--  gepland.
De raad heeft zich meerdere keren uitdrukkelijk uitgesproken over  de utvoering van het bestaande beleid. Dat moet naast de grote projecten gewoon doorgaan.
 
In de beantwoording van de vragen geeft u aan dat u van mening bent dat de bezinning voor zowel het bestaande beleid als de strategische projecten geldt.
Is in uw beleving het woord ‘bezinning’ gelijk aan ‘bezuiniging’?
 
Bezuiniging en bezinning je zou zeggen: klinkt als……..
Daarom, om misverstand te voorkomen de volgende vraag.
Bezinning op bestaand beleid leidt tot een matige bezuiniging op het bestaande beleid (nota blz. 2 bovenaan).
Kan bezinning op de strategische projecten ook leiden tot bezuiniging op de strategische projecten?
In de nota op blz. 2 geeft u namelijk aan dat in de komende jaren prioriteit gegeven moet worden aan de strategische projecten, er wordt niet over bezuiniging gesproken. Terwijl op dezelfde pagina, zoals wij al aan gaven,  wel een matige bezuiniging voor het bestaande beleid wordt aangekondigd.
 
De ChristenUnie vindt dat aan de uitvoering van het ingezette bestaande beleid prioriteit gegeven moet worden, dat ligt naar onze mening in de lijn van het raadsbeleidsprogramma.
Het college geeft in haar program ook aan dat naast de uitvoering van de grote projecten het bestaande beleid gewoon door moet gaan.
De ChristenUnie geeft dus duidelijk aan dat de bezuinigingstaakstelling een én-én  verhaal moet zijn. Strategische projecten én bestaand beleid!
 
Wanneer we gezamenlijk in het najaar de € 500.000,-- taakstelling invullen, lijkt het ons raadzaam dat de tariefmaatregelen aan de orde komen.
Tijdens het maken van deze beschouwingen hadden we nog geen procedure voorstel ontvangen over de bezuinigingstaakstelling.
 
We zijn blij met de post onvoorzien van € 97.500,--.
Vooral in een magere economische tijd is het van belang een goede reserve te hebben. Neem b.v. de Stichting Welzijn Ouderen.
Vanuit deze post is het mogelijk tegenvallers door autonome ontwikkelingen op te vangen.
 
Wanneer denkt u binnen de Regio Twente overeenstemming te bereiken over de eventuele bezuiniging?
De ingeboekte  € 30.000,-- is in onze ogen wat voorbarig. U spreekt van meerdere gemeenten die dezelfde mening zijn toegedaan, kunnen wij daar onder verstaan de meerderheid van de gemeenten binnen de Regio?
 

Programma 2:   Dagelijks bestuur, burgerzaken en voorlichting

De gekozen burgemeester.
Uw voorbereiding bestaat momenteel uit het nauwlettend volgen van de politieke discussie. Min. de Graaf, minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties, bracht tijdens een rede, op het VNG congres van 8 juni j.l., naar voren dat hij zich op een aantal zaken wil herbezinnen aangaande de gekozen burgemeester.
In het najaar van 2004  wil de VNG een speciale vergadering wijden aan dit onderwerp. Deelname aan deze vergadering lijkt ons van groot belang.
 
Goede communicatie is van wezenlijk belang, daar zijn we het allemaal over eens.
U verwacht veel van het burgerpanel,  hoe staat het met de ontwikkelingen van het burgerpanel?
 

Programma 3:   Strategische projecten

De Combitunnel.
Waar een ontmoeting in de lucht al niet toe kan leiden. Gelukkig staan we weer met beide benen op de grond.
Met belangstelling zien we uit naar de toegezegde informatieavond over de tunnelveiligheid van RWS en de Veiligheidsdienst Twente medio september 2004.
Door allerlei ontwikkelingen moet de Planning en Communicatie Ontwerpbestemmingsplan RW35 aangepast worden. Wanneer kunnen we een nieuwe planning verwachten?
Wij hopen dat de uiterste datum, om het bestemmingsplan vast te stellen, van 21 december a.s  gehaald wordt.
 

Programma 4:   Openbare orde en veiligheid

Prima dat de gemeente bezig is met een actualiseringslag van de Drank - en Horecavergunningen.
In mei 2004 verscheen het hoofdlijnenrapport ‘Rijden onder invloed ’ 2002/2003 van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Opvallende conclusie was de toename in de categorie ‘sportkantines of clubhuis’ (van 6% naar 8%). Binnen deze herkomst valt de sterke stijging in het aandeel zware overtreders (met een promillage van meer da 1,3) op, namelijk van 3% naar 7%.
Het gemiddelde beeld in Hellendoorn zal misschien minder schokkend zijn.
Toch wil de ChristenUnie het signaal dat in dit rapport wordt afgegeven serieus nemen. We ondersteunen dan ook de aanbeveling in dit rapport dat er meer aandacht nodig is voor de groep zware drinkers in sportkantines.
 
Wij delen uw conclusie niet dat hier geen taak voor de gemeente ligt. Het klopt dat de gemeente niet zozeer de rol van controleur heeft. Toch is de ChristenUnie van mening dat het college deze problematiek aan de orde moet stellen via de BLOS en de clubbesturen en deze aanspreken op hun verantwoordelijkheden op dit gebied.
 
Graag horen wij hoe het college hier tegenaan kijkt en welke activiteiten we in dit opzicht kunnen verwachten.  Wij herinneren u aan het collegeprogramma (6.6.1), dat spreekt van een actief voorlichtingsbeleid voeren ter bestrijding van drugs-, alcohol- en gokverslaving.
 

Programma 6:  Economische zaken, recreatie en toerisme

U geeft een lijst voor nieuw vestiging of uitbreiding/herinrichting van verblijfsrecreatieve bedrijven.
Ziet het college ook mogelijkheden voor uitbreiding van motel- of hotel- accommodatie ?
Naar onze mening is het aanbod op dit gebied voor ons als (toeristische) gemeente te beperkt.
 

7:  Onderwijs

De wijze van de bezuiniging van het schoolvervoer naar “de Maat” te Ommen is voor de ChristenUnie niet acceptabel. Leerlingen dreigen de dupe te worden.
Wanneer de vervoersvergoeding wegvalt, dreigen kinderen deze school te
moeten verlaten. Kinderen met een gedragstoornis zijn gebaat bij een consequente/stabiele benadering. Verandering van school kan desastreuze gevolgen hebben voor de verdere ontwikkeling van het kind.
 
We hebben begrepen dat momenteel opnieuw onderzocht wordt  welke mogelijkheden er zijn om dit probleem op te lossen, wij wachten een collegevoorstel af.
 
Wanneer kan de raad een voorstel verwachten aangaande de hoogte van de eigen bijdrage voor het schoolvervoer?
 

Programma 9:  Jeugd,gezin en maatschappelijke dienstverlening

Hebben wij het goed begrepen dat de inhoudelijke versterking, de zgn. kwaliteitsimpuls, vanuit het onderwijskansenbeleid bekostigd gaat worden?
Hoe verhoudt deze kwaliteitsimpuls zich t.o.v. de a.s. bezuiniging op het onderwijskansenbeleid?
Deze bezuiniging heeft met ingang van 1 augustus 2005 gevolgen voor de vergoeding aan de gemeente.
Wanneer een kwaliteitsimpuls in gang gezet wordt, zal deze ook moeten continueren. Wij vragen ons af of dit financieel haalbaar is voor onze gemeente?  
 

Programma 10:  Sociale voorzieningen

De gemeente heeft als taak voorzieningen en zorg, voor de burgers en voor ouderen in het bijzonder,  zoveel mogelijk op maat aan te bieden.
Belangrijk is dat burgers, die deze zorg aangaan, zelf bij het formuleren en de uitvoering van dit beleid betrokken worden.
Met de Stichting  Welzijn Ouderen en de te instaleren senioren raad heeft onze gemeente goede mogelijkheden maatwerk te leveren. Wij achten het van groot belang dat de Stichting Welzijn Ouderen ook in de toekomst haar taken adequaat kan uitvoeren. Dit is met name van belang in verband met de nieuwe wetgeving op het gebied van maatschappelijke zorg.
De gemeente kiest voor een sociaal, solide en duurzaam armoedebeleid, dit ondersteunen wij van harte. Het zorgen en opkomen voor de zwakkeren ziet de ChristenUnie als kerntaak van de overheid!
 

Programma 12 :  Afvalverwerking en milieu

Het Kringloopbedrijf blijft een heet hangijzer.
De ChristenUnie is blij dat het exploitatietekort t/m december 2004 wordt afgedekt.
Deelt het college onze mening dat het Kringloopbedrijf ook een sociaal maatschappelijke functie heeft?
De wethouder is bereid een discussie te voeren over de sociaal maatschappelijke functie van het Kringloopbedrijf.
Op welke wijze en wanneer denkt de wethouder deze discussie te starten?
 

Programma 13:  Ruimtelijke ordening en wonen

De ChristenUnie vindt ruimtelijke ordening een zeer geschikt beleidsveld om de relatie tussen bestuur en burger te verstevigen.
In onze gemeente functioneert dat volgens ons echter nog niet zo!
Wij beseffen dat de afdeling REM  een grote werkdruk heeft.
Oude bestemmingsplannen, slechte communicatie, lange wachttijden voor bouwaanvragen, een paar zaken die heel wat frustraties teweeg brengen.
Zowel bij burger als bij de afdeling.
De burger mag daar  echter niet de dupe van worden.
Toch bereiken ons veel klachten van burgers die daar mee te maken hebben.
Dit is voor de ChristenUnie dan ook aanleiding voor een concreet moment van bezinning:
  1. Laten we als raad dit voortduren of
  2. Sturen we op verbetering door middel van een doelmatigheidsonderzoek?
De ChristenUnie kiest voor het laatste, een doelmatigheidsonderzoek naar het functioneren van deze afdeling.
We vragen hiervoor steun bij de andere fracties en het college.
Het college neemt, in onze optiek, het voortouw voor het uitvoeren van zo’n onderzoek.
 
We komen aan het einde van deze beschouwingen.
Dank aan alle medewerkers voor het werk wat verricht is voor het maken van beleid en het opstellen van het Meerjarenperspectief 2005-2008.
Per 1 juli hoopt de nieuwe organisatiestructuur van start te gaan.
We hopen dat de nieuwe structuur het gewenste effect zal hebben.
Natuurlijk willen we ook het college van B&W, de algemeen directeur, de griffie en  de collega raadsleden bedanken.
 
Voor alles danken wij God, Hij gaf inzicht, wijsheid en kracht.
Zonder Hem zijn we nergens toe in staat.
Zijn zegen wensen we u allen toe.
 
 
8 juni 2004
namens de ChristenUnie
Willie Roskam-Kroeze

« Terug

Reacties op 'Meerjarenperspectief 2005-2008'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.