RAADSbesluiten 30 september 2008.

woensdag 01 oktober 2008

RAADSbesluiten 30 september 2008.

RAADSbesluiten  30 september 2008.

Projectplan herziening aandeelhouderschap afvalverwerker Twence.

Het dagelijks bestuur van de Regio Twente stelt de regioraad in zijn vergadering van 15 oktober 2008 voor om het Projectplan herziening aandeelhouderschap Twence vast te stellen. Dit projectplan moet leiden tot het Strategisch plan herziening aandeelhouderschap. In dit strategisch plan wordt de toekomstige relatie van de gemeenten tot Twence BV ingevuld. Het eerste concept van het projectplan had niet geheel onze instemming. Het projectplan is aangepast op de samenstelling van de stuurgroep. Verder is bij de planning aangegeven dat bezien zal worden in hoeverre een verdere tussentijdse terugkoppeling naar de portefueillehouders en/of gemeenteraden wenselijk en mogelijk is. Conform het advies van het college van burgemeester en wethouders heeft de raad besloten met het

aangepaste projectplan in te stemmen.

Wijziging Verordening op de raadscommissies.

In verband met het schenden van de geheimhoudingsplicht met betrekking tot schriftelijke stukken, welke betrekking hebben op het Kringloopbedrijf, stelde het college van burgemeester en wethouders de raad voor artikel 25 van de Verordening op de raadscommissies te wijzigen. Verder stelde het college voor om te bepalen dat besluitvorming over beleidsonderwerpen, die door het dagelijks bestuur van de Regio Twente als “majeur” zijn aangemerkt, in een vergadering van de raad plaatsvindt. De fractie GemeenteBelangen diende een amendement in op de voorgestelde wijziging van artikel 25. De Raad besloot het amendement eerst te bespreken in de volgende vergadering van de commissie Algemene bestuurlijke zaken en middelen en de beslissing op het raadsvoorstel aan te

houden tot de volgende raadsvergadering.

Subsidieverordening onderhoud gemeentelijke monumenten 2008.

Het college van burgemeester en wethouders stelde voor om de gemeentelijke regeling aan te passen, zodat vanaf 2008 voor een ‘groter’ object toch een hogere bijdrage voor het onderhoud beschikbaar kan worden gesteld, tenminste, als er in een bepaald jaar budget over is. De raad heeft conform het voorstel besloten. Daardoor is het mogelijk tegemoet te komen aan verzoeken van de Hervormde Gemeente Daarle voor subsidie van meerjarig onderhoud aan hun kerk als gemeentelijk monument en van de Stichting Huis Berg voor subsidie van meerjarig onderhoud van het rijksmonument De Sprengenberg te Haarle.

Gewijzigd vaststellen van de 36e partiële herziening bestemmingsplan Buitengebied 1995.

Dit voorstel van het college van burgemeester en wethouders betreft het toekennen van een verblijfsrecreatieve bestemming aan het pand aan de Paltheweg 5 en het toekennen van een dagrecreatieve bestemming aan de nabijgelegen schaapskooi ‘Twilhaar’. Conform het voorstel van het college heeft de raad besloten de ingediende zienswijze gegrond te verklaren voor zover deze betrekking heeft op het houden van activiteiten in de schaapskooi tussen zonsondergang en zonsopgang en de zienswijze voor het overige ongegrond te verklaren en de herziening gewijzigd vast te stellen.

Bekostigingsbesluit bestemmingsplan Hellendoorn-Noord.

1. Conform het voorstel van het college van burgemeester en wethouders heeft de raad ingestemd met het aangevulde bekostigingsbesluit Hellendoorn Noord. De kosten voor aanleg van voorzieningen in de nieuwbouwwijk Hellendoorn Noord worden doorberekend in de grondprijs van de kavels. Maar niet alle grond is of komt in handen van de gemeente. De gemeente sluit dan

zoveel mogelijk met particuliere exploitanten een exploitatieovereenkomst af om de kosten van de voorzieningen te kunnen verhalen. Is ook dat niet mogelijk, dan zal een baatbelasting worden geheven. Het bekostigingsbesluit, waarin wordt aangegeven om welk gebied het gaat en om welke kosten, is daarvoor de basis.

Bekostigingsbesluit bestemmingsplan Kruidenwijk-Zuid.

Ook voor de toekomstige nieuwbouwwijk Kruidenwijk Zuid heeft de raad conform het voorstel van het college ingestemd met het aangevulde bekostigingsbesluit Kruidenwijk Zuid.

Controleprotocol accountantscontrole 2008.

De accountant geeft bij de jaarrekening een accountantsverklaring af waarin zowel een getrouw-heidsoordeel als een oordeel over de rechtmatigheid is opgenomen. Conform het voorstel van het Audit committee, dat namens de raad met de accountant overlegt, heeft de raad het controleprotocol 2008 vastgesteld. In dat protocol zijn de criteria en richtlijnen voor de accountant en het normenkader ten aanzien van de rechtmatigheidscontrole opgenomen. Daarnaast zijn de rapportagemomenten van de accountant en de vorm waarin gerapporteerd wordt vastgelegd.

Vierde wijziging legesverordening 2008.

Conform het voorstel van het college van burgemeester en wethouders heeft de raad tot de vierde wijziging besloten. Allereerst gaat het om de verlaging van het tarief voor het aanvragen van een rijbewijs met spoed. Naast de reguliere leges van € 40,--, wordt voor een spoedlevering € 40,-- extra in rekening gebracht. De Rijksdienst Wegverkeer (RDW) heeft dit laatste tarief verlaagd tot € 30,--. De gemeente draagt dit deel overigens volledig af aan de RDW. De wijziging gaat met terugwerkende kracht in per 1 augustus 2008.

Daarnaast betreft het een redactionele wijziging bij de gebruiksvergunningen van de brandweer. Per 1 oktober treedt namelijk het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken in werking en daar moet in de tekst van de betreffende artikelen naar worden verwezen. De tarieven van de gebruiksvergunningen wijzigen niet.

De kinderburgemeester.

Op 5 februari j.l heeft de raad op initiatief van de fractie GemeenteBelangen besloten na te gaan of het project ‘De kinderburgemeester’ een goede manier is om kinderen onder de 12 jaar te laten participeren in Hellendoorn in Actie / het gemeentebeleid. De meerwaarde van het project zou zijn kinderen aan de lijve te laten ervaren hoe het is om betrokken te zijn bij het politieke proces en hen zelf invloed uit te laten oefenen alsmede Hellendoorn te promoten. Op basis van de opzet en ervaringen in Heerlen en na raadpleging van het Bestuurlijk overleg lokaal onderwijsbeleid is geconcludeerd dat een belangrijk deel van de doelstellingen van het project te hoog gegrepen zijn voor kinderen van deze leeftijd. Er zijn al andere activiteiten, waaronder Roefeldag, die kinderen laten kennismaken met politiek en gemeentezaken op hun eigen niveau.

Ook de iets oudere doelgroep valt af. Het project ‘Wegwijs in het gemeentehuis’ biedt jeugdigen al inzicht in politieke en gemeentelijke besluitvormingsprocessen.

Conform het voorstel van het college van burgmeester en wethouders heeft de raad besloten het project niet te starten.

Leerplichtverslag 2007-2008.

Op basis van artikel 25 lid 1 van de Leerplichtwet 1969 moet jaarlijks verslag worden uitgebracht aan de gemeenteraad over het gevoerde leerplichtbeleid. De doelstelling van het leerplichtbeleid is het verbeteren van de onderwijskansen van leerlingen. Het beleid is erop gericht om jongeren zo lang mogelijk binnen het onderwijs te houden zodat zij een goede positie op de arbeidsmarkt kunnen verwerven. Aspecten hierbij zijn het verminderen en voorkomen van het schoolverzuim, het handhaven van de leerplicht en het terugdringen van het voortijdig schoolverlaten.

Ook in het gevoerde leerplichtbeleid over het schooljaar 2007-2008 bleven zaken als luxeverzuim en spijbelen aandacht vragen. Daarnaast werd in toenemende mate aandacht besteed aan het gedrag van jongeren (overlast), al dan niet in combinatie met het gebruik van drugs/alcohol. Dit 3

gebeurt in nauw overleg met de andere partijen om een goede afstemming te krijgen. Ook scholen zijn hier steeds meer bij betrokken. Een instrument om dit te bereiken in het voortgezet onderwijs is een goed functionerend zorgadviesteam (ZAT). Momenteel wordt hard gewerkt om het gehele onderwijs te voorzien van ZAT’s..

De raad heeft met het leerplichtverslag ingestemd.

Vaststellen data raadsvergaderingen 2009 en begin 2010.

Voor 2009 werden de volgende data voor de raadsvergaderingen vastgesteld:

3 februari, 17 maart, 21 april, 2 juni, 8 september, 6 oktober, 9 november (reguliere punten) en 10 november (Programmabegroting 2010) en 15 december.

Als eerste vergaderdatum voor 2010 werd 2 februari vastgesteld.

Motie fractie BurgerBelang vreemd aan de orde van de dag:

In de door de fractie Burgerbelang ingediende motie werd het college verzocht:

1. Voor de behandeling van de begroting 2009 te komen met een onderbouwd nieuw voorstel betreffende de bouwleges waarin de daadwerkelijke kostentoerekening helder is en de juridische grond houdbaar is;
  2. De leges voor bouwaanvragen onder de € 10.000,- in vergelijk met andere gemeenten daadwerkelijk op een gemiddelde uitkomen;
  3. De OZB aan te passen/te verlagen op basis van evt. extra inkomsten voor leges.

Na discussie met het college van burgemeester en wethouders en de andere raadsfracties heeft de fractie BurgerBelang de motie ingetrokken.

Reacties op 'RAADSbesluiten 30 september 2008.'