Nieuw wijkgebouw de Brake en Hellendoorn-Noord

maandag 02 oktober 2006

Uit de gemeenteraad van 28 september 2006

Enkele onderwerpen uit de vergadering:

1.    Subsidie verzoek nieuwbouw wijkgebouw de Brake op basis van 1/3 regeling.
De aanvraag voor een subsidie verzoek lag er al jaren maar door gebrek aan middelen en mogelijkheden voor college en raad moest dit wachten tot er een goede regeling lag. Nu deze er is gekomen is gelijk de aanvraag ingediend en gehonoreerd. We wensen wijkbestuur veel succes toe met de bouw van een nieuw onderkomen dat voor veel doeleinden gebruikt zal gaan worden en de leefbaarheid in deze wijk zal gaan versterken.

2.    Ontwerp bestemmingsplan Kruidenwijk-Zuid.

De ChristenUnie fractie is van mening dat woningbouw in dit gedeelte van de kruidenwijk een goed voorstel is. We hebben samen met CDA, PVDA/GL en VVD een amendement ingediend om  een bredere aaneengesloten ecologische zone te creeren aan de schanshekweg. Deze zal een goede verbinding moeten vormen van het Wierdense veld met het Eversbergbos. In eerste  instantie waren ook Burgerbelang en Gemeentebelangen accoord, maar deze hebben zich tijdens de vergadering terug getrokken.

3.   Ontwerp bestemmingsplan Hellendoorn-Noord
Ook dit is een unieke kans voor het dorp Hellendoorn om de achterstand die opgelopen is weer in te halen. De komende jaren kunnen hier 300 woningen gebouwd worden. Eventjes was er nog de indruk dat er ruimte verloren zou gaan voor een stukje industrie terrein maar dit heeft geen meerderheid gehaald. Ook wij als ChristenUnie konden niet voor deze ontwikkeling zijn omdat de behoefte die door de HOV aangetoond werd niet relevant gevonden werd. Een aantal ondernemers die op de lijst stonden zouden niet voor een plek op dit terrein gekozen hebben. We hopen dat hier snel gebouwd kan gaan worden. Dit zal de leefbaarheid van het dorp zeker versterken. Samen met onze coalitie partners CDA en Pvda/GL is er een amendement ingediend om te zorgen voor de bouw van starterswoningen en klassen in de sociale woningbouw.

4.   Voorbereidingsbesluit voor het buitengebied.
In november 2004 is het reconstructieplan Salland Twente in werking getreden. In de bestuursovereenkomst die hierna is opgesteld is overeengekomen dat de gemeente Hellendoorn zo spoedig mogelijk haar bestemmingsplannen voor het buitengebied zou gaan aanpassen. Deze voorbereidingen houden in dat, vooruitlopend op de herziening, er een voorbereidingsbesluit genomen wordt ter bescherming. Insprekers dhr. Schothans en Dhr. Schutte is meegedeeld dat deze nieuwe wijziging geen consequenties zal hebben voor hen. de ChristenUnie kan dus accoord gaan met het voorbereidingsbesluit.

Reacties op 'Nieuw wijkgebouw de Brake en Hellendoorn-Noord'