Christenunie voor vergroot wedstrijdbad

zaterdag 28 oktober 2006

Bijdrage ChristenUnie

1    Realisatie nieuwbouw sportcomplex Het Ravijn.
Het collegevoorstel is een combinatie van het complex waarin een zwembad en sporthal zitten. Het zwembad zal een vergroot wedstrijdbad bevatten van 33,3 x 21 meter, een doelgroepenbad  van 10 x 20 meter, een instructiebad van 10 x 20 meter, een peuter-/kleuterbad en een buitenbad van 525m2. De ChristenUnie ziet voor zijn inwoners een eenmalige kans om dit te  realiseren. Door de woordvoerder van Burgerbelang werden verwijten gemaakt naar de fracties van Pvda/GL en ChristenUnie over hun ommezwaai vanaf de verkiezingsperiode. De ChristenUniefractie is van mening dat er voor deze variant maar ook voor de basisvariant dezelfde subsidietaakstelling ligt. Het maakt voor deze taakstelling dus niet uit welke variant je kiest. Dus gaan we uit van de maximale voorziening voor onze burgers waarbij de sport een extra kans krijgt en de kans voor het binnenhalen van subsidies van Den Haag en Zwolle het grootst zijn. Dus het woord ommezwaai willen we liever niet horen, maar wel voortschrijdend inzicht in kosten en kansen voor onze burgers. Wel is nog weer uitgesproken dat het kaartje niet duurder mag worden door de bouw van dit geheel. De normale verhoging die anders ook berekend zou worden is natuurlijk onontkoombaar. Alleen de fracties van
BurgerBelang en VVD waren tegen deze nota.

2.   Stemmen in een willekeurig stemlokaal en gebruik mobiel stembureau.
Het stemmen in een willekeurig is niet nieuw, bij de gemeenteraadsverkiezingen was dit ook mogelijk en een beperkt aantal mensen heeft hier gebruik van gemaakt. Een mobiel stembureau is wel nieuw. Het doel is om meer mensen de mogelijkheden te geven om te stemmen. Dit zou bijvoorbeeld kunnen bij het station, in het centrum, in de Blenke enz. Dit voorstel wordt raadsbreed aangenomen.

3.   Aanvullend budget audiovisuele middelen Huis voor Cultuur en Bestuur.
Het huidige budget voor audiovisuele middelen is niet toereikend. In 2004 was er een budget vastgesteld. Maar doordat een aantal zalen goed te verhuren zijn als ze aan de eisen van deze tijd voldoen zullen ook de aanpassingen mee moeten met de tijd. Voor het bestuurlijk functioneren van raad en College zijn ook de nodige aanpassingen nodig. De ChristenUnie is van mening dat we in een nieuw Huis der gemeente geen verouderde communicatie middelen moeten plaatsen. We kunnen dan ook instemmen met de verhoging van 100.000,- euro omdat deze in het verleden te laag is gemaakt.

4.   Eindevaluatie en startnotitie vrijwilligersbeleid.
De evaluatie heeft plaatsgevonden en als ChristenUnie zijn we best wel een beetje trots op deze gemeente die er toch veel aan doet om de vrijwilliger te krijgen, houden en faciliteren. dit doen we onder andere door het aanbieden van gratis cursussen en een collectieve verzekering. Ook het jaarlijkse feest ter ere van de vrijwilliger is een mooi bijkomend initiatief. De startnotitie bevat een aantal hoofdpunten om het hele vrijwilligerswerk nog dieper in te bedden in onze gemeente. Onze fractie kan van harte instemmen met deze nota.

5.   Subsidieaanvraag Gemeentebelangen.
Door het bestuur van Gemeentebelangen in onze gemeente is een subsidieaanvraag gedaan ter hoogte van een bedrag van 10.000,- euro. Het college en ook wij als ChristenUnie zijn van mening dat een dergelijke aanvraag niet gehonoreerd kan worden omdat de grond eronder niet helder genoeg is en er dan een rechtsongelijkheid zal optreden naar de andere (lokale) partijen.

Na afloop van deze vergadering is het heuglijke moment gevierd dat Corrie Vos (raadslid Pvda/GL) al 25 jaar in dienst is bij de gemeente als gemeenteraadslid en wethouder. Na enkele speeches en feestelijke bloemen wordt gezamelijk een klein feestje gevierd. Ook de fractie van de ChristenUnie feliciteerden daarbij ons collegaraadslid Corrie Vos en overhandigden een kleind attentie.

Reacties op 'Christenunie voor vergroot wedstrijdbad'