ChristenUnie adviespunten leerlingenvervoer

maandag 18 december 2006

De ChristenUnie is duidelijk over het leerlingenvervoer. We hebben jarenlang het maximale kunnen bieden aan diverse gebruikers. Maar nu er gebleken is dat de kosten zo hoog worden dat het bijna niet meer betaalbaar is moet er door het college gekeken worden op welke punten winst is te behalen. Op een aantal adviespunten zullen we positief reageren omdat we binnen de wettelijke mogelijkheden blijven. Sterker nog, ze worden in de Wet op het Primair Onderwijs (WPO) letterlijk beschreven. Je mag wel zeggen dat we de afgelopen jaren behoorlijk hebben geplust. Dit mag echter niet betekenen dat het vervoer dusdanig uitgekleed moet worden zodat er probleemsituaties ontstaan. Maar wel moet gekeken worden waar de franje afkan en structureel vervoer geboden kan worden, want dat is een plicht van de gemeente. Het is dus uiteraard niet de bedoeling dat mensen met een lichamelijke handicap in een rolstoel op een centrale opstapplaats moeten wachten op een 50 persoons lijnbus. Dit is een andere vorm van vervoer volgens een andere regeling. Dit heeft niks met leerlingenvervoer te maken. Wel willen we voor de Elimschool een proef aan met busjes die een slag groter zijn dan de huidige. Wel zal er dan een ouder mee moeten gaan voor de begeleiding. Dit gebeurt al op een ander traject binnen het leerlingenvervoer, naar volle tevredenheid. Er is door een aantal fracties gesproken over de leerlingen waarvan de ouders een keus hebben gemaakt uit geloofsovertuiging. Dit zou extra verzwaard moeten worden omdat het een vrije keus zou zijn. We willen hier even duidleijk over zijn. Het is een wettelijke regeling dat dit mogelijk is dus zal er sprake zijn van rechtsongelijkheid. Dit zullen we zeker niet toestaan en hier goed duidelijk over zijn.
Mocht na een jaar, er zal een evaluatie plaatsvinden in januari 2008, blijken dat er zaken anders moeten dan zullen we zeker luisteren naar de gebruiker of de begeleidingsgroep. Dan zal ook de aanbesteding rond zijn en weten we wat het daadwerkelijk heeft opgeleverd. Het zijn geen leuke beslissingen om te nemen maar we moeten eerlijk zijn naar alle burgers in de gemeente.

Reacties op 'ChristenUnie adviespunten leerlingenvervoer'