Geen straattheater op zondag (motie CDA en ChristenUnie)

dinsdag 20 december 2005

CDA neemt stelling tegen straattheater op de zondag

NIJVERDAL - CDA en ChristenUnie zijn van plan donderdag een motie in te dienen die het college vraagt straattheater op zondag niet toe te staan. Volgens bestuurslid B. Mostert van de Culturele Raad Hellendoorn dreigt Nijverdal daarmee het straattheaterfestival Buitenkans helemaal te verliezen.

Fractievoorzitter J.H. Coes van het CDA verklaarde gisteravond in het Politiek Theater - een serie politiek getinte bijeenkomsten in het Spoortheater - dat het CDA in de gemeenteraad samen met de ChristenUnie een motie zal indienen waarin het college van Burgemeester en Wethouders wordt gevraagd geen medewerking te geven aan straattheater op zondag.

B en W stemden eind november juist in met de uitbreiding van het straattheaterfestival Buitenkans naar de zondag. Buitenkans is feitelijk een soort talentenjacht voor nog relatief onbekende straattheatergroepen en solisten. Professionele groepen gebruiken het evenement als try-out om hun nieuwe programma op het Nederlandse publiek te testen. Een tweedaags festival is volgens de organisatoren nodig om de gewenste provinciale uitstraling te krijgen.

Maar het is zeer de vraag of dat nu doorgaat. De motie wordt zonder meer aangenomen, aangezien de CDA-fractie alléén al een absolute meerderheid heeft. Vervolgens is het de vraag of het college van B en W de motie overneemt en het eerder genomen besluit terugdraait.

Als dat gebeurt, dan is er volgens bestuurslid B. Mostert van de Culturele Raad Hellendoorn een grote kans dat Nijverdal het straattheaterfestival kwijtraakt. De gemeenten Raalte en Zwolle zouden al azen op de succesformule uit Nijverdal.

Volgens Coes gaat het hierbij om een principiële kwestie voor het CDA. Hij verwijst naar het christen-democratisch verkiezingsprogramma van vier jaar geleden, waarin stelling werd genomen tegen de 24-uurs economie. Een straattheaterfestival op zondag zou ondernemers ‘uitnodigen’ die dan ook hun winkel op zondag open zouden willen doen. Coes wil tevens niet dat eventuele kerkgangers op de zondag geconfronteerd worden met het straattheater.

Reacties op 'Geen straattheater op zondag (motie CDA en ChristenUnie)'