Nota Happy Fris aan wethouder overhandigd

donderdag 27 september 2007

In navolging van de gemeenteraads fracties in Rijssen/Holten en Wierden heeft ook de fractie van de ChristenUnie in de gemeente Hellendoorn de nota Happy Fris aangeboden aan de wethouder. Het doel wat in de brief geschreven staat kunt u hieronder lezen. De complete nota zal later worden toegevoegd.

Vragen voor de commissie samenlevingszaken d.d. 9 oktober 2007

Onderwerp: alcohol matigingsbeleid, nota “Happy fris”.

Geacht College,

Onlangs heb ik u de nota Happy Fris toegestuurd. Het is een nota gericht op alcohol matigings beleid voor de jeugd.

Het is u bekend dat onze fractie het alcohol gedrag onder jongeren als een groot gezondheidsrisico ziet. Het gaat veelal niet om probleemjongeren en ze komen daarom ook niet onder de aandacht bij de hulpverleningsinstanties. Maar meerdere onderzoeken blijkt dat deze jeugd door het te vroeg, te vaak en te veel (3 V’s) gebruik van alcohol een groot gezondheidsprobleem riskeert, met alle gevolgen van dien op langere termijn. We kunnen ons daarbij van alles indenken, maar ik wil er in dit stadium niet verder over uitweiden.

Het onderwerp dient in de ogen van onze fractie ook in onze gemeente met spoed en zo breed mogelijk te worden opgepakt. We hoeven gelukkig niet zelf en alleen het wiel uit te vinden. Binnen de u aangereikte nota wordt het alcohol beleid breed onder de aandacht gebracht. In de nota wordt de problematiek in de volle breedte besproken. Dit spreekt ons als fractie aan en werd ook door deskundigen tijdens de laatste VNG vergadering bepleit.

Het aannemen van de nota binnen de buurgemeenten Rijssen/Holten en Wierden biedt een prachtkans om als gemeente Hellendoorn zo spoedig mogelijk aan te sluiten.

Door in samenwerking met de andere gemeenten dit agenda punt op te pakken, zal het zeker de samenwerking met de drie gemeenten versterken en onze zorg voor de jeugd ten goede  komen.

Vervolgens kan het zelfs worden uitgerold over heel Twente, als daar belangstelling voor bestaat.

Vragen:

1.Heeft uw college kennis genomen van de nota.

2.Bent u bereid de inhoud van de nota, in navolging van de buurgemeente, tot gemeentelijke beleid te verheffen.

3. Bent u vervolgens bereid om dit gemeentelijk beleid in het samenwerkingsverband met de gemeente Rijssen/Holten en Wierden bespreekbaar te maken.

Namens de fractie van de ChristenUnie

Bert Haan

Reacties op 'Nota Happy Fris aan wethouder overhandigd'