Bevolking moet profiteren van windenergie

windmolenvrijdag 02 oktober 2015

De ChristenUnie in Hellendoorn wil inzetten op windenergie. De partij roept het college op om de bevolking mee te laten profiteren van de opbrengsten van windenergie in het project van Reggewind dat in Nijverdal 3 windmolens wil plaatsen. In de commissievergadering van 29 september jl. stelde het college voor om Reggewind een Business case op te laten stellen en vroeg de raadsfracties hiervoor om advies. De ChristenUnie stelt voor om mede-eigenaarschap door de lokale samenleving van de windmolens te onderzoeken. Dit kan door 1 windmolen daadwerkelijk eigendom te laten worden van de Hellendoornse samenleving. Zodat zowel burgers als bedrijven direct profiteren van de windmolens. Bied daarom bijv. iedere inwoner van 18 jaar of ouder in Hellendoorn de mogelijkheid om een aandeel te kopen in deze dorpsmolen.

Het is belangrijk om de omslag naar duurzame energie te maken. In Hellendoorn kunnen we veel meer werk maken van windenergie, zelfs op een manier waarbij iedereen profiteert.

De ChristenUnie wil de ontwikkeling van windenergie bevorderen. De lokale bevolking moet wel kunnen profiteren van de wind. Daarom moeten de lusten en lasten van windenergie goed verdeeld worden. Dat kan door de bevolking deel te laten nemen in het project van Reggewind.

Het werkt bevorderend voor de ontwikkeling van windenergie in Hellendoorn en de maatschappelijke acceptatie als de lokale bevolking kan participeren. In Denemarken zijn bij wet stimulerende maatregelen getroffen om de ontwikkeling van windenergie op land te bevorderen. De ervaringen hiermee zijn heel positief.

Verder gaf de ChristenUnie aan dat in de business case duidelijk moet worden wat de gevolgen zijn voor de overige grondexploitatie van het lochter 3 en wat de invloed op de werkgelegenheid is van het industrieterrein.

Reacties op 'Bevolking moet profiteren van windenergie'