Station gaat centrumfunctie versterken

maandag 21 mei 2007

Het huidige station moet verdwijnen. Dit omdat de tunnel er gaat komen. De keuze is er uit twee varianten. Welke het uiteindelijk gaat worden is nog onzeker. De ChristenUnie is duidelijk in haar argumenten. De varianten zijn de volgende:

1. Een stukje verder in de richting van Wierden of
  2. Ter hoogte van de roomse kerk in het centrum aan de achterzijde.

Het grote probleem bij realisatie van een nieuw station is dat de N35 naast het spoor komt te liggen en dat een nieuw aan te leggen perron dus aan de andere kant van het spoor gerealiseerd moet gaan worden. Dit betekent dat er bij verplaatsing in variant 1 richting Wierden een 70 meter lange tunnel moet komen om de reizigers de kans te geven om onder de weg en onder het spoor door te laten lopen. Deze tunnel wordt afgeraden door de ChristenUnie fractie omdat dit een onveilige situatie kan opleveren. Het huidige stationsgebouw zal verdwijnen en op de nieuwe plek zal er waarschijnlijk niet eens een gebouw terugkomen want kaartjes kun je bij de automaat halen.
Het alternatief om het station naar het centrum te verplaatsen spreekt ons het meeste aan omdat daar de veiligheid is gewaarborgd en omdat het station in het centrum komt te liggen zullen bezoekers eerder Nijverdal aandoen omdat het centrum op loopafstand is. Ook de ruimte om parkeergelegenheden aan te leggen en om een mooi nieuw perron te situeren spreekt ons ook geweldig aan. Het grote punt is de financiering. De kosten zullen voor het grootste gedeelte opgevangen moeten worden in het huidige budget. Maar het zou wel een gigantische opwaardering zijn voor het totale centrum.
We zijn benieuwd hoe de definitieve plannen eruit komen te zien.

Reacties op 'Station gaat centrumfunctie versterken'