Raadsvergadering november 2005

maandag 09 januari 2006

Bijdrage ChristenUnie

Op de raadsvergadering d.d. 15 november 2005 zijn de volgende agendapunten besproken:

1.      Spreekrecht

2.      Vaststelling agenda
Van de fracties van het CDA en de PvdA/GL is een Initiatiefvoorstel ontvangen voor het verstrekken van een jaarlijkse bijdrage aan het in oprichting zijnde ‘Hulpfonds Hellendoorn’, voorgesteld wordt dit te betrekken bij agendapunt 16.

3.      Mededelingen – beantwoording vragen – ingekomen stukken
Data raadsvergaderingen 2006: 2 februari, 2 maart, 27 april, 1 juni, 6 juli, 28 september, 19 oktober (reserve), 14 november, 14 december, 1 februari 2007.

4.      Voortgang project Dunantblok
Samenvatting:
Het project Dunantblok is een, voor het centrum van Nijverdal, essentiële ontwikkeling uit het door uw raad op 17-9-2002 vastgestelde Masterplan Centrum Nijverdal. Het leidt ertoe dat het Dunantplein het nieuwe hart wordt van het centrum van Nijverdal en daarmee een belangrijke impuls geeft aan de attractiviteit van het centrum.
Het plan omvat de realisatie van winkels, woningen met bijhorende eigen parkeergelegenheid in de bovenbouw en een openbare parkeergarage in de onderbouw.
De bovenbouw wordt gerealiseerd door de Vos – Centrumplan Nijverdal (verder te noemen de Vof – CN), waartoe een realiseringsovereenkomst in hoofdlijnen is opgesteld.
De parkeergarage in de onderbouw wordt gerealiseerd door de Gemeente Hellendoorn.
Uw Raad wordt voorgesteld ermee in te stemmen dat ons college overgaat tot:
1.             de (verdere) ontwikkeling/uitwerking van het project Dunantblok, conform het voorlopig ontwerp;
2.             het sluiten van de ‘Overeenkomst betreffende de hoofdlijnen voor de realisatieovereenkomst van het project Dunantblok’ met de Vof – CN;
3.             het sluiten van een ‘Realisatieovereenkomst van het project Dunantblok’ met de Vof – CN, gebaseerd op en binnen de financiële kaders van de ‘Overeenkomst betreffende de hoofdlijnen voor de realisatieovereenkomst van het project Dunantblok’, zoals aangegeven onder punt 2;
4.             in aansluiting op het besluit uit mei 2004 tot bouw van de parkeergarage akkoord te gaan met de voorbereiding, Europese aanbesteding en gunning van de bouw van de parkeerkelder welke onderdeel uitmaakt van het project Dunantblok;
onder voorwaarde dat bij de ontwikkeling en uitwerking van het project Dunantblok conform de punten 1 tot en met 4 de financiële consequenties de ten opzichte van de 9e actualisatie strategische projecten weergegeven gevolgen niet overschrijden.

Reactie ChristenUnie: De unieke mogelijkheid die het Masterplan ons biedt willen we graag versterken met een akkoord met de voortgang van het project Dunantblok.
De mogelijkheid voor een dergelijk integrale samenhangende ontwikkeling van een centrum is éénmalig en die moeten we benutten.
De voorwaarden die erbij beschreven staan maakt dat dit plan ook financieel verantwoord is.

5.      Verzoek om herziening bestemmingsplan ´Buitengebied 1995´ voor het perceel Oude Twentseweg 8 te Hellendoorn
Samenvatting:
In 2004 heeft de heer J.H. Dam, zonder in het bezit te zijn van de daarvoor vereiste bouwvergunning, een tweetal houten overkappingen gebouwd van respectievelijk 40 en 54 m2 op zijn perceel aan de Oude Twentseweg 8 te Hellendoorn. Door middel van voorliggend verzoek probeert de heer Dam de beide afdaken gelegaliseerd te krijgen. Het perceel is gelegen in het bestemmingsplan ´Buitengebied 1995´ en heeft hierin de bestemming ´Agrarisch gebied´ en de woning heeft de dubbelbestemming ´Agrarische Woondoeleinden A´. Er is sprake van een burgerwoning in het buitengebied. Op grond van gemeentelijk en provinciaal beleid is een gezamenlijke oppervlakte van maximaal 75 m2 aan bijgebouwen toegestaan. Het inperken van de bouwmogelijkheden bij woningen in het buitengebied is gedaan om een verdere verstening van de open ruimte tegen te gaan.
Aangezien op het perceel al circa 433 m2 aan bijgebouwen staat, is het voorstel om geen medewerking te verlenen aan het verzoek om het bestemmingsplan te herzien.

Reactie ChristenUnie: akkoord.

6.      Uniforme openbare voorbereidingsprocedure Alg. Wet Bestuursrecht voor het onderdeel bouwen en ruimtelijke ordening
Samenvatting:
Op 1 juli 2005 is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure (uov) ingevoerd.
Deze (wets)wijziging van de Algemene wet bestuursrecht heeft eveneens gevolgen voor andere wetten, zoals de Wet op de Ruimtelijke Ordening en de Woningwet. De uniforme openbare voorbereidingsprocedure biedt de mogelijkheid om zienswijzen tegen het ontwerpbesluit zowel mondeling als schriftelijk in te dienen.
Voor bestemmingsplannen geldt dat de zienswijze bij u moet worden ingediend (artikel 25 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening). In de praktijk is het indienen van een mondelinge zienswijze bij u moeilijk uitvoerbaar en niet efficiënt.

Reactie ChristenUnie: Dit voorstel beoogt een sneller verloop van procedures, dus akkoord.

7.      Milieuprogramma 2006-2007
Samenvatting:
De gemeenteraad dient een gemeentelijk milieuprogramma vast te stellen. Het milieuprogramma 2006-2009 is de opvolger van het milieuprogramma 2004-2007 welke op 6 juli 2004 door de raad is vastgesteld. Naast de algemene ontwikkelingen op bovenlokaal niveau, zoals de landelijk veranderende wet- en regelgeving en regionale ontwikkelingen, wordt vooral aandacht besteed aan lokale producten en acties. Het overgrote deel van de werkzaamheden/producten die worden uitgevoerd hebben een wettelijke status. In het programma zijn speerpunten benoemd voor de komende jaren en zijn nieuwe accenten gelegd. De accenten betreffen het toepassen van het externe veiligheidsbeleid bij ruimtelijke plannen en vergunningen, het opstellen van lokaal geluidsbeleid, vertaling van ontwikkelingen rond luchtkwaliteit naar lokaal niveau en ontwikkeling en invoering van de omgevingsvergunning. Op een aantal onderdelen, zoals m.b.t. klimaat en bodem, vindt een verschuiving plaats van beleidsvorming naar meer beleidstoepassing en beleidsuitvoering.
Voorgesteld wordt het gemeentelijk milieuprogramma 2006-2009 voor de jaren 2006 en 2007 vast te stellen.

8.      Herziening Marktverordening
Samenvatting:
Voorgesteld wordt om de “Verordening op de warenmarkt gemeente Hellendoorn 2005” vast te stellen. De nieuwe verordening is geactualiseerd, daarnaast zijn enkele meer inhoudelijke wijzigingen aangebracht.

Reactie ChristenUnie:
De ChristenUnie had graag gezien dat ook de kinderen recht kregen op een standplaats bij overlijden van de ouders. Art. 12.3
De gebruikers van de markt pleiten er echter voor om dat niet te regelen.
Wij gaan akkoord met deze marktverordening.

9.      Evaluatie financiële en controleverordeningen
Samenvatting׃
Als uitvloeisel van de Wet dualisering gemeentebestuur hebt u in uw vergadering van 11 november 2003 drie verordeningen op het terrein van de financiële functie vastgesteld, te weten de financiële verordening, de controleverordening en de verordening betreffende doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoeken.
In de eerste plaats zijn bij verordening de uitgangspunten vastgesteld voor het financieel beleid alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie. De verordening dient te waarborgen dat aan de eisen van rechtmatigheid, verantwoording en controle wordt voldaan. Voorts zijn afzonderlijke regels vastgesteld voor de (accountants)controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie, zodanig dat wordt gewaarborgd dat de rechtmatigheid van het financieel beheer en van de inrichting van de financiële organisatie wordt getoetst. Tenslotte zijn bij afzonderlijke verordening regels vastgesteld voor periodiek te houden onderzoeken naar de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het door ons college gevoerde bestuur.
De betreffende verordeningen zijn grotendeels gebaseerd op de betreffende modelverordeningen van de VNG.
In de raadsvergadering van 11 november 2003 is afgesproken dat de verordeningen voor één jaar vastgesteld worden en in verband hiermee geëvalueerd worden.
Gelet hierop is deze evaluatie uitgevoerd. Belangrijk aandachtspunt bij deze evaluatie was de praktische hanteerbaarheid van de betreffende verordeningen in relatie tot de eisen van rechtmatigheid, verantwoording en controle. In verband hiermee is een aantal artikelen aangepast aan de actualiteit binnen de gemeente Hellendoorn c.q. zijn enkele onderdelen toegevoegd of weggelaten. Als uitvloeisel van de evaluatie doen wij u hierbij ter vaststelling de aangepaste financiële verordening en de wijzigingen van de controleverordening en van de verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid toekomen.

Reactie ChristenUnie: akkoord.

10. Voorstel van het Audit Committee m.b.t. het vaststellen van het controleprotocol accountantscontrole jaarrekening 2005
Samenvatting:
De accountant moet vanaf 2004 naast het reeds bestaande getrouwheidsoordeel ook een oordeel over de rechtmatigheid van de jaarrekening geven. In een raadsbesluit is het controleprotocol 2005 opgenomen met de reikwijdte, criteria en richtlijnen voor de accountant ten aanzien van de rechtmatigheidscontrole. Daarnaast zijn de rapportagemomenten van de accountant en de vorm waarin gerapporteerd wordt vastgelegd.

11. Vaststelling profiel Lokale Rekenkamer
Samenvatting:
Voorgesteld wordt het profiel van de gezamenlijke rekenkamer Hellendoorn, Rijssen-Holten en Wierden van 14 juli 2005 vast te stellen en de raadsgriffier samen met zijn collega’s van de andere gemeenten opdracht te geven om het in het profiel beschreven plan van aanpak uit te voeren.

Reactie ChristenUnie:
De ChristenUnie had een vraag over het uurloon van de toekomstige directeur van de rekenkamer. Deze is gebaseerd op de gebruikelijke landelijke normen.

12. Wijziging van de gemeenschappelijke regeling Stadsbank Oost Nederland (SON 2002)
Samenvatting:
Op voorstel van het Algemeen Bestuur van de Stadsbank Oost Nederland is de bestaande Gemeenschappelijke regeling geactualiseerd. Dit heeft mede te maken met de toetreding van een gemeente en een aantal fusies van gemeenten in Gelderland.

13. Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2006-2010; huisvesting programma 2006
Samenvatting:
In september 1996 is een Integraal Huisvestingsplan vastgesteld, dat voornamelijk een overzicht bevatte van de gebouwgegevens van de scholen in de gemeente Hellendoorn en de staat van onderhoud.
In goed overleg met de schoolbesturen bieden wij u hierbij het plan voor de onderwijshuisvesting voor de jaren 2006 tot en met 2010 aan. In dit Integraal Huisvestingsplan 2006-2010 wordt een beleidsvisie neergelegd over onderwijshuisvesting als randvoorwaarde voor het geven van goed onderwijs. Het bevat een statisch deel (centraal meerjarenonderhoudsplan en autonome ontwikkelingen) en een dynamisch deel (voorzieningen tengevolge van onderwijskundige en maatschappelijke ontwikkelingen).
Het plan bevat huisvestingsvoorzieningen in het jaar 2006 met een doorkijk naar de huisvestingsbehoefte voor de jaren 2007 tot en met 2010, inclusief de financiële consequenties.

14. Tweede Bestuursrapportage 2005
Samenvatting:
In deze tweede bestuursrapportage wordt een beeld geschetst van de stand van zaken rondom de uitvoering van de programmabegroting 2005. Op basis van de huidige ontwikkelingen verwachten wij dat het beeld uit zowel de programmabegroting als de eerste bestuursrapportage nog altijd actueel is. De tweede bestuursrapportage 2005 sluit met een klein voordeel van € 13.500,--.
Tegenvallers zijn te vinden in de voorziening APPA, waar in verband met waardeoverdracht een bedrag bijgeraamd dient te worden. Door een stijging van het aantal bijstandsuitkeringen wordt een negatief resultaat verwacht. De leges op bouw- en sloopvergunningen vallen naar verwachting lager uit dan geraamd. Voorts is in deze bestuursrapportage de financiële verwerking van de dit jaar toegekende planschadevergoedingen verwerkt. Daarnaast heeft de analyse van het BTW-compensatiefonds geresulteerd in een tegenvaller in 2005.
Meevallers zijn over de hele linie te verwachten doordat diverse budgetten niet volledig besteed worden. De bijdrage aan de Regio Twente zal naar verwachting voordeling uitkomen. Het onderwijskansenprogramma voor 2005 kan naar verwachting geheel worden gefinancierd uit ontvangen rijksmiddelen en beschikbare middelen in de reserve onderwijsachterstandenbeleid. De kosten van de herziening van bestemmingsplannen buitengebied blijven achter bij de raming. Tevens liet de herziening van grondexploitaties 2005 zien dat de winst- en verliesnemingen in ons voordeel kunnen worden bijgesteld. Verkoop van het belang van WMO in Wavin heeft ertoe geleid dat minder beroep op de kapitaalmarkt gedaan hoeft te worden dan verwacht. Dit leidt tot een rentevoordeel.
De bestuursrapportage geeft geen aanleiding om de begroting meerjarig bij te stellen.
Bij deze bestuursrapportage is tevens een overzicht gevoegd van de stand van zaken rondom de uitvoering van de begroting 2005, waarin ook alle punten vanuit het collegeprogramma 2002-2006 geïntegreerd zijn. In grote lijnen kan worden geconstateerd dat de uitvoering van activiteiten volgens plan verloopt. Dit geldt, op enkele uitzonderingen na, ook voor de investeringen.

15. 10e Actualisatie budgettair perspectief strategische projecten
Samenvatting:
Drie maal per jaar ontvangt u het meest actuele inzicht in de beleidsmatige en financiële ontwikkelingen van de strategische projecten.

De grootste financiële veranderingen en belangrijke ontwikkelingen vergeleken met de negende actualisatie zijn:
-          Een rente-aanpassing van 4,88% naar 4,59% voor de investeringen;
-          In onze totale dekking hielden we rekening met een opbrengst uit deelnemingen ter hoogte van € 2.250.000,-- in 2009 en 2010. Dit bedrag ontvangen we nu reeds in 2005;
-          De investeringsbedragen van parkeren en Dunantblok zijn aangepast, conform separaat raadsvoorstel. Conform dit raadsvoorstel wordt voorgesteld om de parkeergarage Europees aan te besteden en een realisatieovereenkomst met de Vof-Centrumplan Nijverdal aan te gaan, zodat tot uitvoering van het project Dunantblok kan worden overgegaan;
-          Op de jaarlijkse storting in de reserve strategische projecten wordt vanaf 2006 een bedrag van € 65.000,-- structureel bezuinigd;
-          Voor het zwembadcomplex en sporthal geldt, dat de uitkomsten van het ontwerp nog niet in overeenstemming zijn met het beschikbare budget. Aanpassingen in het ontwerp moeten ervoor zorgen dat budget en ontwerp beter op elkaar zijn afgestemd. De exploitatiekosten van het zwembad zijn aangepast conform de actuele gegevens.
Deze nieuwste actualisatie (de tiende) laat zien dat we op basis van de huidige inzichten de budgettaire gevolgen van de diverse projecten naar verwachting tot 2018 binnen de reserve strategische projecten kunnen opvangen. Op dat moment resteert nog een structureel tekort van € 706.000,--. Dit betekent dat ten opzichte van de vorige actualisatie het structurele tekort gestegen is met € 66.000,--, maar dat de reserve twee jaren langer mee gaat. Gezien de omvang van deze tekorten moet het mogelijk zijn om daarvoor in de jaren dat de reserve nog toereikend is (dus tot en met 2017) een verantwoorde oplossing te vinden, zonder dat dit het bestaande voorzieningenniveau aantast. Dit beeld wordt bevestigd door de door het ministerie van Binnenlandse Zaken en de provincie Overijssel uitgevoerde benchmark. Zij constateren dat we de financiën voor de strategische projecten goed op orde hebben en dat u door middel van deze actualisaties goed geïnformeerd wordt over de actuele stand van zaken rondom de projecten.

Ten tijde van deze tiende actualisatie is nog geen nieuwe informatie bekend over het investeringsniveau van het zwembad met sporthal en de noord-zuidverbinding, vandaar dat we uitgaan van de berekeningen conform de negende actualisatie. In de komende periode komt er meer duidelijkheid over deze projecten en zullen we u hierover afzonderlijk op de hoogte stellen. De elfde actualisatie kunt u tegemoet zien in uw vergadering van februari 2006.

16. Programmabegroting 2006
Samenvatting:
Hierbij doen wij u de programmabegroting 2006 toekomen. De programmabegroting is opgesteld op basis van het meerjarenperspectief 2006-2009, zoals dat op 21 juni 2005 door u is vastgesteld. In het meerjarenperspectief zijn de financiële en beleidsmatige kaders aangegeven. In de thans voorliggende programmabegroting worden die voor het begrotingsjaar 2006 verder ingevuld.
Na het vaststellen van het meerjarenperspectief bleek het budgettair perspectief als gevolg van ontwikkelingen inzake de gemeentefondsuitkering, de mogelijke afschaffing van het gebruikersdeel van de OZB en de daarbij geboden compensatie zou afnemen. Hoewel wij in principe niet van de afspraken uit het meerjarenperspectief willen afwijken, zagen wij ons toch genoodzaakt om dit tekort ook meerjarig op te lossen, opdat we onze uitspraak in het meerjarenperspectief dat de ‘basis is gelegd’ gestand blijven doen. Daarnaast hebben we ook de in het meerjarenperspectief opgenomen taakstelling van € 350.000,-- met ingang van 2008 ingevuld. Dat was niet eenvoudig. Daarom zijn we zeer tevreden dat wij u desalniettemin een programmabegroting kunnen presenteren die zowel in 2006 als meerjarig sluitend is. Temeer er binnen het meerjarenperspectief 2006-2009 toch weer ruimte is gecreëerd voor nieuw beleid in 2006. Zo worden er veiligheidsmaatregelen getroffen en wordt er een buurtcentrum gecreëerd bij de Jan Barbierschool. Ten behoeve van de handbalplek in Haarle is € 40.000,-- beschikbaar gesteld en voor het toekomstige jongereninloopcentrum is een bedrag beschikbaar van € 200.000,--. De Stichting Welzijn Ouderen ontvangt ook voor 2006 € 40.000,-- extra aan subsidie. De bouw van sporthal Kuperserf wordt vervroegd van 2008 naar 2006. Voor de wijk- en dorpsontwikkelingsplannen is een bedrag gereserveerd van € 50.000,-- structureel. In 2006 zal ook het fietspad De Joncheerelaan/Ninaberlaan worden opgeknapt.

Reactie ChristenUnie: Een korte zienswijze over de begroting en de motie voor een mantelzorghuis zijn als bijlage meegestuurd.
Verder is agendapunt 2 behandeld. De ChristenUnie gaat akkoord met de oprichting van een hulpfonds.
De raad heeft unaniem voor de oprichting van het Platform voor Levensbeschouwing en Religie gestemd.
Het doel van dit platform is o.a. het discrimineren tegen te gaan en wederzijds respect tussen levensbeschouwelijke groeperingen in onze gemeente te bevorderen.

Download de motie:
[file=4]

17. Belastingverordeningen 2006
Samenvatting:
Op grond van het thans voor u liggende raadsvoorstel stellen wij u voor om de volgende belastingverordeningen voor 2006 vast te stellen: afvalstoffenheffing, begrafenisrechten, brandweerrechten, hondenbelasting, rechten infectieziekten, lege, markt-precariobelasting, onroerende-zaakbelasting (OZB), rioolrecht, toeristenbelasting en vermakelijkhedenretributie.
De tarieven voor 2006 zoals die worden vermeld in de diverse verordeningen, zijn conform hetgeen is afgesproken in het meerjarenperspectief 2006-2009 c.q. de programmabegroting 2006.

18. Tarieven gemeentelijke sportaccommodaties 2006
Samenvatting:
De tarieven voor de gemeentelijke sportaccommodaties worden door uw raad vastgesteld. De Blos legt de tarieven aan u voor. Voor het jaar 2006 zijn de tarieven verhoogd met 5%. Er is rekening gehouden met een gemeentelijk gehanteerde algemene prijsstijging van 1% en met 4% stijging in het kader van de opgelegde bezuiniging ten behoeve van de ombuigingstaakstelling.
In het kader van de gemeentelijke meerjarenbegroting heeft u bij de behandeling in juni 2005 van het meerjarenperspectief 2006-2009 ingaande 2006 een algemene prijsstijging van 1% aangegeven en daarnaast een stijging van de tarieven met 4% extra in het kader van invulling van de ombuigingstaakstelling.

Reacties op 'Raadsvergadering november 2005'