Raadsvergadering december 2005

maandag 09 januari 2006

Bijdrage ChristenUnie

Op de raadsvergadering d.d. 15 december 2005 zijn de volgende agendapunten besproken:
 
 
 
1. Spreekrecht
 
Hiervan maken gebruik:
De Jongerenraad Hellendoorn, dhr. Bult en dhr. Piets. Zij geven hun mening over het houden van een straatfestival in Nijverdal op zondag.
Dhr. Aalbersen spreekt zijn mening uit over sporthal Noetsele.
 
 
2. Vaststelling agenda
 
De ChristenUnie en het CDA willen de raad dienen met een motie vreemd aan de orde van de dag. Deze motie willen we als extra agenda punt inbrengen.
De vergadering gaat hiermee akkoord.
 
Aangezien er veel belangstelling voor deze motie is zal deze onder agendapunt 2a aan de orde komen.
 
 
2a. Motie ChristenUnie en CDA
De motie ChristenUnie en CDA verzoekt het college om geen medewerking te verlenen aan het Straattheater Buitenkans in de jaren 2006, 2007 en 2008 op zondagmiddagen.
     
Voor de ChristenUnie is het straatfestival op zondag onacceptabel.
In de eerste plaats omdat de ChristenUnie de zondag ziet als een goede gave van God.
Ons tweede argument is: een collectieve rustdag is buitengewoon waardevol in onze hectische samenleving.
In de derde plaats omdat het toestaan van straattheater op zondag precedent werking kan hebben naar nog meer activiteiten op zondag b.v. opening van winkels. Dat zal inbreuk maken op de rust die wij juist promoten als gemeente Hellendoorn. Bovendien is het zeker niet een tegengaan van de 24-uurs economie waar het college en wij als raad voor gaan.
Op de zondag van het straatfestival zal er schoongemaakt en de orde bewaakt moeten worden.
Het CDA deelt grotendeels deze mening. De andere partijen willen het straattheater toestaan, vanwege het aantrekken van de toeristische bezoekers en de mogelijke ontspanning die het de burgers biedt.
 
Download de tekst van de motie: [file=2]
 
Bij hoofdelijke stemming wordt de motie verworpen. Voor waren 8  CDA , 1 GB en 1 ChristenUnie. Tegen 4 CDA, 1 VVD, 2 BB, 3 PvdA/GL en 3 GB.
 
 
3. Mededelingen- beantwoording vragen- ingekomen stukken en de notulen van 20 oktober 2005
 
 
4. Nieuw (ver) bouw plannen zwembad/sporthal
Samenvatting:
In mei 2003 heeft u ingestemd met de nieuwbouw van een zwembad met een sporthal op de huidige locatie van zwembad Het Ravijn en ( bij in gebruikname) sporthal Noetsele in Nijverdal af te stoten. U stelde een totaal krediet beschikbaar van € 14,5 miljoen voor het bouwen van een nieuw zwembad met sporthal. Het op basis hiervan gemaakte ontwerp met bijbehorend kosten­plaatje was niet in overeenstemming met het beschikbare budget. In juni 2005 hebben wij u in een besloten bijeenkomst geïnformeerd over de ontwikkelingen. Op basis van de tiende actuali­satie is dit krediet aangepast naar een bedrag van € 14,9 miljoen (prijspeil 2005).
Om de kosten in overeenstemming te brengen met het budget zijn wij wederom met de architec­ten om tafel gegaan. Het is ons gelukt om de kostenraming van de architect binnen het beschik­bare bouwbudget conform het PvE te brengen en zelfs een benodigde werkplaats en een vaste hellingbaan in het doelgroepenbad te realiseren. De besparing is met name gevonden in een andere situering van de technische installaties, een versobering van het kloksysteem en het situeren van de lift op een andere plek. Er zijn geen concessies gedaan in de beschikbare ruimte en de routing anders dan vanuit wettelijke regelgeving gerechtvaardigd is.
Daarnaast worden we geconfronteerd met een aantal extra kosten, die ten tijde van het opstellen van het plan van eisen nog niet bekend waren. Dit betreft de aankoop van grond van de NS, de eis van de provincie om de parkeerplaatsen te voorzien van een vloeistofdichte verharding en de nog niet afgeronde onderhandelingen met Heineken in verband met opzeggen van de huur van café sporthal Noetsele. Omdat hier sprake is van onvoorziene kosten willen wij u voorstellen het investeringsbedrag met € 455.000,-- te verhogen en dit bedrag ten laste te laten komen van de strategische projecten.
Indien u instemt met de onvoorziene extra kosten, een keuze hebt gemaakt in de grootte van het buitenbad, de uitvoering van de baden en de grootte van het wedstrijdbad en het bijbehorende krediet beschikbaar hebt gesteld, kan het definitief ontwerp gemaakt worden. Inclusief de besteksstukken verwachten wij eind 2006 tot aanbesteding over te kunnen gaan. De verwachting is dat het nieuwe complex medio 2008 gereed zal zijn.
 
Voorgesteld wordt:
  1. uitgaande van het door u in 2003 vastgestelde Programma van Eisen, in te stemmen met de onvoorziene meerkosten van € 455.000,- voor het realiseren van een zwembad met sporthal op de huidige locatie van zwembad het Ravijn en dit bedrag ten laste van de reserve Strategische Projecten te brengen.
  2. Gelet op het beschikbare budget, zijn de volgende opties niet meegenomen. Indien u één of meerdere van deze opties wil meenemen, dient u hiervoor dekking aan te geven.
a.      een vergroot buitenbad van 525 m2.
b.      alle baden in RVS uit voeren
c.      een vergroot wedstrijdbad van 21 bij 33.
d.      een vergroot wedstrijdbad van 25 bij 33.
e.      Op dit moment geen keuze te maken over de grootte van het wedstrijdbad en het definitief ontwerp op basis van het PvE verder uit te werken. U dient in dat geval medio 2006 een definitieve keuze te maken. Als u alsnog besluit tot een groter wedstrijdbad betekent dit een bedrag van € 60.000,- aan extra architectkosten waarvoor geen dekking binnen het budget is en een vertraging in de planning.
 
Reactie ChristenUnie:
Vanaf mei 2002 zijn we bezig met de nieuwbouw van een zwembad en sporthal.
Voor ons ligt een plan dat voldoet aan het Programma va Eisen (PvE),  een compliment waard. Het toekomstige gebouw bestaat uit:
a.         Een sporthal met kleed en doucheruimte, toestelberging , tribune en een sport en spel uitleen.
b.         Een zwembad met instructiebad, een doelgroepenbad, een peuter en kleuterbad, wedstrijdbad, kleed en doucheruimte, een buitenbad, horecagelegenheid en een verenigingsruimte.
Een compleet  complex dat voldoet aan de eis van deze tijd, voor € 14,9 miljoen .
Met de extra post voor aankoop van grond van de NS en de verplichte vloeistof dichte verharding van de parkeerplaats voor € 455.000,-- gaat de ChristenUnie akkoord.
Er worden mogelijkheden geboden om onderdelen van het complex te vergroten en te verfraaien, dat brengt extra kosten met zich mee.
De ChristenUnie kiest voor de mogelijkheid van een vergroot buitenbad, 525 vierkante meter i.p.v. 400. De meerprijs van € 83.000,-- is voor ons acceptabel.
Een extra groot wedstrijdbad vinden wij in het kader van het algemeen belang niet noodzakelijk. Deze zijn voornamelijk voor specifieke doelgroepen. De extra kosten hiervoor vinden we te groot voor onze gemeente.
De ChristenUnie gaat akkoord met het voorliggende voorstel met een vergroot buitenbad.
 
De raad kan nog niet tot een afrondend besluit komen; in februari 2006 komt dit voorstel weer aan de orde.
 
 
5. Bestemmingsplan "'Van Buren"'
Samenvatting:
Het ontwerp-bestemmingsplan "Van Buren" maakt herontwikkeling mogelijk van het bedrijfsterrein van Van Buren aan de De Joncheerelaan/Van Limburg Stirumstraat. Het bestemmingsplan biedt ruimte voor 24 woningen. Tegen het ontwerp-bestemmingsplan "Van Buren" zijn 2 zienswijzen ingediend. Wij stellen u voor deze zienswijzen ontvankelijk doch ongegrond te verklaren en het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen .
 
Reactie ChristenUnie: akkoord.
 
 
6. Procedure herbenoeming burgemeester
Samenvatting:
Per 1 september 2005 eindigt de ambtstermijn van de burgemeester. De commissaris van de Koningin stelt de raad daarvan schriftelijk in kennis. Daarna start de procedure tot herbenoeming. Deze procedure is vastgelegd in de circulaire van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 21 november 2001. Het is de bedoeling dat een commissie uit de raad wordt opgedragen een aanbeveling aan de commissaris voor de herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden. Daartoe wordt de raad voorgesteld de verordening op de vertrouwenscommissie tot herbenoeming van de burgemeester vast te stellen. In overleg met de commissaris is afgesproken de procedure tot herbenoeming van de burgemeester nog in deze raadsperiode af te ronden.
 
Reactie ChristenUnie: akkoord.
 
 
7. Doelmatigheidsonderzoek klantgerichtheid: afhandeling van correspondentie
Samenvatting:
Onder burgers die middels een enquête zijn gevraagd een waardering te geven over de gemeentelijke correspondentie blijkt over het algemeen een goede waardering over de klantgerichtheid van de afhandeling van de correspondentie. Ondanks dit overwegend positieve oordeel geeft zowel de enquête als het uitgevoerde interne onderzoek diverse verbeterpunten met betrekking tot de klantgerichtheid in de afhandeling van correspondentie. Deze verbeterpunten liggen voor een groot deel in de sfeer van de interne procesbeheersing en -bewaking. Tevens zijn met betrekking tot bijvoorbeeld tussentijdse berichtgevingen en het informeren over de redenen voor een 'lange' afhandelingtermijn verbeteringen te realiseren. Het in goede samenhang correct doorvoeren van de voorgestelde aanbevelingen leidt tot een verbetering van de klantgerichtheid in de afhandeling van correspondentie.
 
Reactie ChristenUnie: akkoord.
 
 
8. Vaststelling verordening onroerende-zaakbelastingen (OZB) 2006
Samenvatting:
Vanwege alle onzekerheid rond het wetsvoorstel voor afschaffing van de gebruikersheffing OZB voor woningen, moet er een overgangsbepaling worden opgenomen in de verordening OZB 2006. De modeltekst van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is echter op een zo laat tijdstip bekend geworden, dat de modeltekst niet kon worden meegenomen bij de raadsvergadering van 15 november 2005.Wij stellen voor om het bijgevoegde concept vast te stellen onder gelijktijdige intrekking van de verordening OZB die u in november hebt vastgesteld.
 
Reactie ChristenUnie: akkoord.
 
 
9. Verordening Peuterspeelzalen gemeente Hellendoorn
Samenvatting:
Tot 1 januari 2005 werden op basis van de gemeentelijke Verordening Kinderopvang (Rb.25 maart 1997, nr. 9612812) vergunningen verleend aan aanbieders van kinderopvang en peuterspeelzaalwerk.
Als gevolg van de invoering van de Wet kinderopvang werd bij raadsbesluit d.d. 12 oktober 2004 (nr.04.8519) deze verordening ingetrokken.
Omdat de oude Verordening Kinderopvang ook van toepassing was op (kwaliteitsregels) peuterspeelzaalwerk, betekent het intrekken daarvan dat de wettelijke basis voor vergunningverlening aan het peuterspeelzaalwerk momenteel ontbreekt. Om de kwaliteitseisen te kunnen handhaven, moet een nieuwe verordening worden vastgesteld.
Hierbij stellen wij u voor om bijgaande Verordening Peuterspeelzalen Gemeente Hellendoorn vast te stellen.
 
Reactie ChristenUnie: akkoord.
 
 
10. Algemene verordening Ondergrondse Infrastructuur (AVOI)
Samenvatting:
De gemeente is verantwoordelijk voor de orde en veiligheid van de openbare ruimte en stelt daarvoor regels op. Voor de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels en leidingen in openbare gronden gelden nu nog verschillende verordeningen en overeenkomsten. Gezamenlijk stellen we met 14 gemeenten in de regio Twente een Algemene verordening ondergrondse infrastructuur (AVOI) in. Procedures worden daarmee overzichtelijker en er ontstaat regionale duidelijkheid voor alle telecom- en nutsbedrijven. In de AVOI staan alle zaken beschreven die bij de aanleg van kabels en leidingen een rol spelen: de melding, beslistermijnen, meldingsformulier, extra voorwaarden, verleggingen en legeskosten.
 
Reactie ChristenUnie: akkoord.
 
 
11. Wet werk en bijstand, aanpassing en intrekken verordeningen
Samenvatting:
Geconstateerd is dat juridisch en taaltechnisch de
§ Toeslagenverordening Wet werk en bijstand gemeente Hellendoorn 2004
§ Reïntegratieverordening Wet werk en bijstand gemeente Hellendoorn 2004
§ Maatregelenverordening Wet werk en bijstand gemeente Hellendoorn 2004
§ Verordening bijdrageregelingen bijzondere bijstand gemeente Hellendoorn 2004
Op sommige punten niet geheel duidelijk of correct waren, daarom wordt voorgesteld om deze verordeningen in te trekken en opnieuw vast te stellen.
De onduidelijkheden hebben geen consequenties gehad voor de uitvoeringspraktijk.
 
Reactie ChristenUnie: akkoord.
 
 
12. Nota lokale heffingen
Samenvatting:
Op grond van artikel 15 van de "Financiële verordening van de gemeente Hellendoorn" bieden wij u ter kennisname de nota lokale heffingen aan. In de nota wordt de stand van zaken rond de gemeentelijke belastingen weergegeven.
 
Reactie ChristenUnie: akkoord.

« Terug

Reacties op 'Raadsvergadering december 2005'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.