Raadsvergadering oktober 2005

maandag 09 januari 2006

Bijdrage ChristenUnie

Op de raadsvergadering d.d. 20 oktober 2005 zijn de volgende agendapunten besproken:
 
 
1. Spreekrecht
 
 
2. Vaststelling agenda
 
 
3. Mededelingen- beantwoording vragen- ingekomen stukken en de notulen van 29 september 2005.
 
Reactie ChristenUnie:
Beantwoording van de vraag over de ontwikkeling van de camping ‘De Tolplas’.
De Chalets vallen binnen de gemaakte afspraken , n.l. het gedogen van 12 chalets.
Wel heeft de gemeente een brief gestuurd naar de eigenaar van de camping met de waarschuwing niet meer te bouwen. Gebeurt dat wel, dan zal de gemeente handhavend optreden.
 
Volgens wethouder Hegeman zijn er geen ontwikkelingen gaande i.v.m . een recreatieterrein aan de Haarweg en een composteringsbedrijf. Er was een oriëntering gaande, bewoners uit de omgeving zullen tijdig op de hoogte gebracht worden van eventuele ontwikkelingen, aldus de wethouder.
 
Download de vragen:
[file=3]
 
 
4. Wijziging bebouwde komgrens Hulsen.
Samenvatting:
De gemeenteraad heeft op 29 oktober 2002 besloten om op acht locaties de bebouwde komgrens te wijzigen, onder meer op een locatie in Hulsen. Nadat de borden conform het raadsbesluit verplaatst waren, heeft Plaatselijk Belang Hulsen verzocht om de grenswijziging te heroverwegen. Na uitvoerig overleg met PB Hulsen en gelet op het advies van de commissie Grondgebied wordt voorgesteld:
de bebouwde komgrens Hulsen/Nijverdal op de Collenstaartweg te verplaatsen naar 30 à 40 meter uit het hart van de rotonde Helmkruidlaan;
de bebouwde komgrens Hulsen/Nijverdal op de Engelwortel te plaatsen op 10 meter uit de kruising met de Collenstaartweg;
de bebording bebouwde komgrens Jipkesbeltweg te plaatsen tussen Helmkruidlaan en voormalige GH Kappertstraat;
de bebouwde komgrens op de Overwaterweg te verplaatsen naar 50 meter ten noorden van de kruising met de Tijhuiserve.
Tevens is het volgende wijzigingsverzoek voor de bebouwde komgrens op de Noordelijke Hoofddijk en Penningkruid in procedure genomen:
de grens van de bebouwde kom op de Noordelijke Hoofddijk te verplaatsen naar 50 meter uit de bebouwing aan de zuidzijde van de Noordelijke Hoofddijk;
het binnen de bebouwde kom gelegen gedeelte van de Noordelijke Hoofddijk en het voormalig gedeelte van de Noordelijke Hoofddijk dat nu onderdeel uitmaakt van de Penningkruid, thans beide gelegen binnen de bebouwde kom van Nijverdal, toevoegen aan de bebouwde kom van Hulsen.
De aanpassing van de bebording (punt 1 t/m 4) vindt zo spoedig mogelijk plaats. Wij streven er naar om u in de vergadering van februari 2006 een wijzigingsvoorstel voor de bebouwde komgrens op de Noordelijke Hoofddijk en Penningkruid (punt 5 en 6) ter vaststelling aan te bieden.
 
Reactie ChristenUnie: akkoord.
Veel burgers in Hulsen hadden graag een bord einde bebouwde kom Nijverdal gezien na de Reggebrug voor de rotonde.
 
 
5.  'Accommodatiebeleid wijk- en buurtwerk'
Samenvatting:
De nota Accommodatiebeleid wijk- en buurtwerk wordt ter vaststelling aan u voorgelegd. Deze nota is een uitwerking van de door u gegeven kaders voor het nieuwe accommodatiebeleid
 
Reactie ChristenUnie:
De ChristenUnie gaat niet akkoord met de accomodatienota.
a.  In punt 3 en 4 van de nota ziet de ChristenUnie een tegenstrijdigheid.De gemeente wil wel gebruik maken van de bestaande wijk - en buurtaccommodaties in het kader van de WMO. Echter de gemeente wil niet meer investeren in het in stand houden van accommodaties die het eigendom zijn van derden. En dat is volgens de ChristenUnie de doodsteek voor veel accommodaties binnen onze gemeente.
b.  Wij willen daarom de bestaande 1/3 regeling weer activeren . Wij zien dat als eerlijke benadering van alle accommodaties. Gelijke monniken, gelijke kappen.
c.  Verder pleiten we voor een onderhoudsplan van alle bestaande accommodaties.
d.  Wat het wijkgebouw “De Brake “ betreft, willen we de raad dienen met een amendement tijden de begrotingsbehandeling van 15 november. a.s .
 
Wij dienen samen met BurgerBelang de raad met een motie.
Er is een motie aangenomen die de 1/3 regeling weer zal activeren en de accommodatienota zal aanpassen.
Na deze kan de ChristenUnie instemmen met de accommodatienota.
 
 
6 . Evaluatie van de systematiek van budgetsubsidie
Samenvatting:
Bij de vaststelling van de 'Beleidsuitgangspunten budgetsubsidie' in 2002 zijn vijftien uitgangspunten geformuleerd, die als leidraad hebben gefungeerd bij (de invoering van) de budgetsubsidiëring van SWO en het Spoortheater. Deze vijftien uitgangspunten zijn ieder afzonderlijk geëvalueerd. Ook de ervaringen van SWO en het Spoortheater maken onderdeel uit van de evaluatie, die wij hierbij aan u voorleggen.
 
Reactie ChristenUnie:
We zijn blij met de positieve uitslag van deze evaluatie.
Het zijn echte pluspunten wanneer betrokken instanties meer inzicht hebben gekregen in de eigen bedrijfsvoering en ook kosten bewuster zijn geworden.
De ChristenUnie heeft nog wel een vraag.
Wat gebeurt er met de SWO of ’t Spoortheater wanneer niet voorzienbare risico’s
zich voordoen en deze instellingen nog onvoldoende  bufferreserve hebben kunnen opbouwen?  Fungeert de gemeente dan als vangnet?
Antwoord van de wethouder: “In zo’n situatie zal de raad een beslissing moeten nemen”. Beide instellingen mogen erop vertrouwen dat de raad in deze correct zal handelen.
 
 
7. Leerplichtverslag 2004-2005
Samenvatting:
De doelstelling van het leerplichtbeleid is het verbeteren van de onderwijskansen van leerlingen.
Dit beleid is erop gericht om jongeren zo lang mogelijk binnen het onderwijs te houden teneinde een goede positie op de arbeidsmarkt te kunnen verwerven. Aspecten hierbij zijn het verminderen en voorkomen van het schoolverzuim, het handhaven van de leerplicht en het terugdringen van het voortijdig schoolverlaten.
Zaken als luxe-verzuim en spijbelen blijven de volle aandacht vragen. Daarnaast zal in toenemende mate aandacht besteed moeten gaan worden aan het gedrag van jongeren (overlast), al dan niet in combinatie met het gebruik van drugs/alcohol. Dit zal in nauw overleg met de andere partijen (zoals politie, jongerenwerk, Team Handhaving, Jeugdzorg etc.) dienen te gebeuren teneinde een goede afstemming te krijgen. Eveneens zullen scholen hier nauw bij betrokken zijn.
 
Reactie ChristenUnie: akkoord.
 
 
8. Gedeeltelijke goedkeuring bestemmingsplan "' Nijverdal West/Noetsele"'
Samenvatting:
Het bestemmingsplan is nadat het op 16 november 2004 door de raad is vastgesteld, opgestuurd naar de provincie ter beoordeling voor goedkeuring.
Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben op 5 juli 2005 het bestemmingsplan Nijverdal West-Noetsele gedeeltelijk goedgekeurd. Zij hebben de bedenkingen over het aanlegvergunningstelsel voor onverharde wegen gegrond verklaard. De overige bedenkingen zijn ongegrond verklaard.
Daarom is aan het aanlegvergunningsvoorschrift en de bijbehorende plankaartdelen goedkeuring onthouden. Het bestemmingsplan is derhalve gedeeltelijk goedgekeurd.
Het besluit van de provinciën tot gedeeltelijke goedkeuring ligt tot en met 6 september 2005 ter inzage. Tot deze datum is er een beroepsmogelijkheid bij de Raad van State.
Voor de gemeente bestaat de mogelijkheid om in beroep te gaan tegen de onderdelen waar goedkeuring aan is onthouden.
Voor de Raad van State is een aanwezige juridische onvolkomenheid in het aanlegvergunningenstelsel voldoende om het besluit van de provincie in stand te houden. De eventuele inhoudelijke kwesties zullen niet verder aan de orde komen of doorslaggevend zijn, omdat een beroep van de gemeente op het juridische aspect ongegrond zal worden verklaard.
 
Reactie ChristenUnie: akkoord.
 
 
9. Misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen.
Samenvatting:
De gemeente is de uitvoerende instantie voor een grote diversiteit aan regelingen. Een aantal van deze regelingen heeft een financieel karakter. In een aantal gevallen is de gemeente bij dit soort regelingen afhankelijk van gegevens die de aanvrager of betaler van de regeling zelf in moet dienen. Doordat derden zelf gegevens dienen te verstrekken die rechtstreeks van invloed zijn op de hoogte van de uitkering dan wel de hoogte van een te betalen bijdrage, bestaat de mogelijkheid dat van de regeling misbruik of oneigenlijk gebruik gemaakt wordt. Deze nota geeft een overzicht van de regelingen waarbij de gemeente dit risico loopt, in hoeverre dit risico wordt onderkend en welke maatregelen genomen zijn om dit risico te verkleinen .
 
Reactie ChristenUnie: akkoord.
 
 
10. Initiatiefvoorstel BurgerBelang Verordening Burgerinitiatief 2005
Samenvatting:
De fractie BurgerBelang heeft in de raadsvergadering van 24 februari jl. een initiatiefvoorstel voor een verordening "Burgerinitiatief" ingediend. In die verordening wordt burgers zelf het recht gegeven om voorstellen op de politieke raadsagenda te zetten. Hiermee kunnen burgers hun stem laten horen en de raad nadrukkelijk voor een keuze plaatsen. De inwoners van de gemeente krijgen daardoor een extra inspraakmogelijkheid. De voorzitter trok in die raadsvergadering de conclusie dat de raad instemde om te komen tot een verordening burgerinitiatief, waartoe een werkgroep werd ingesteld. In de thans voorliggende verordening zijn opmerkingen uit de werkgroep verwerkt. Ook na behandeling in de commissie Algemene bestuurlijke zaken en middelen van 27 september jl. werd het initiatiefvoorstel aangepast. De raad wordt voorgesteld het aangepaste initiatiefvoorstel te volgen en de Verordening Burgerinitiatief 2005 vast te stellen
 
Reactie ChristenUnie: akkoord.
 
 
11 . Stemmen in een willekeurig stemlokaal
Samenvatting:
Toestemming verlenen om deel te kunnen nemen aan het project 'Stemmen in een Willekeurig Stemlokaal' (SWS).
 
Reactie ChristenUnie: akkoord.

« Terug

Reacties op 'Raadsvergadering oktober 2005'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.