‘In het nieuwe station komen liften’

dinsdag 13 oktober 2009

NIJVERDAL - Gehandicapten moeten net als andere burgers zonder beperkingen kunnen deelnemen aan het maatschappelijk leven. Daarom moeten politieke partijen in hun verkiezingsprogramma’s serieus rekening houden met mensen met een beperking.

‘Anders en toch gelijk, Hellendoorn voor diversiteit’. Dat is de titel van de ‘handreiking’, die het Gehandicaptenplatform in de gemeente Hellendoorn doet aan de plaatselijke politiek. Het bevat een hele reeks wensen en ideeën, die volgens het Platform van groot belang zijn voor het voeren van een adequaat gemeentelijke gehandicaptenbeleid. Alle politieke partijen hebben deze handreiking inmiddels toegestuurd gekregen met het dringende verzoek zoveel mogelijk van deze punten op te nemen in hun verkiezingsprogramma’s voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2010.

Belangrijke wensen zijn bijvoorbeeld dat leeftijdsbestendig bouwen de norm wordt voor alle nieuwbouwwoningen, en alle openbare gebouwen straks voldoen aan het Internationaal Toegankelijkheidssymbool (ITS). Voor de hoofdingang van het Huis voor Cultuur en Bestuur moeten twee goed bereikbare algemene invalidenparkeerplaatsen komen. De noodzaak van voldoende overdekte stellingen en oplaadpunten voor scootmobiels en elektrische fietsen wordt genoemd, evenals het feit dat de nieuwe Combitunnel in het centrum van Nijverdal ook voorzien moet zijn van een vluchtweg voor mensen met een beperking. Het nieuwe station Nijverdal-Centraal, dat in de toekomstige tunnelbak wordt gerealiseerd, moet liften krijgen. Uitstallingen bij winkels mogen niet langer obstakels vormen voor mensen met een visuele beperking. Andere concrete wensen zijn het voortzetten van de subsidiëring van de socioruimtes, het uitbreiden van de regeling ‘geluksbudget’ tot alle mensen met een beperking. Nu geldt deze regeling uitsluitend voor 75-plussers.

Reacties op '‘In het nieuwe station komen liften’'

Archief > 2009 > oktober