Gratis emmer zout

vrijdag 30 oktober 2009

De winter staat weer voor de deur, dus kan het gaan vriezen en glad op de wegen worden. Natuurlijk staan medewerkers van de gemeente Hellendoorn dan klaar om gladheid te bestrijden. En ook u als burger kunt uw steentje bijdragen.

foto

Preventief strooiplan is nieuw
De gemeente heeft al vele jaren een strooiplan waarin staat hoe op de gemeentelijke wegen wordt gestrooid. ‘De komende winter strooien we op een andere wijze, namelijk preventief op belangrijke routes.’, aldus wethouder Wilma Paalman. ‘De gemeente maakt gebruik van de weersvoorspellingen van een online weerstation en de meetpunten van de provincie Overijssel.’ Preventief strooien houdt in dat wegen gestrooid worden voordat het glad wordt.
De hoofdwegen (auto, ov en fiets), de wijkontsluitingswegen, zoveel mogelijk schoolroutes, De Blenke en de Hoge Es zijn de wegen die voor preventief strooien in aanmerking komen.

Strooien overige wegen
Daarnaast strooien we overdag bij aanhoudende gladheid op de overige wegen. Dat wil zeggen, als de preventieve routes zijn gestrooid en er overdag nog sprake is van gladheid, strooien wij ook deze wegen. De routes kunt u inzien in het digitaal loket. Niet alle straten strooien wij dus. Bij extreme situaties, wanneer de hoofdwegen en secundaire wegen gladheidvrij zijn, strooien we ook de overige woonstraten.
In principe kan elke inwoner binnen circa 350 meter op een gestrooide route komen. In de routes hebben we rekening gehouden met de bouwplanning van het combiplan. De Nijverdalsbergweg  maakt geen deel meer uit van het hoofdwegennet. Dit levert een enorme besparing op voor het milieu en tijdswinst in de gladheidbestrijding.

Voetpaden zelf strooien
De voetpaden strooien wij  niet. Volgens de algemene plaatselijke verordening (APV) is iedere bewoner verantwoordelijk voor het gedeelte van het voetpad dat grenst aan zijn perceel. Inwoners moeten dus het trottoir voor hun eigen woning sneeuwvrij maken.

Gratis emmer zout
Als inwoner kunt u bij de gemeentewerf (Kerkstraat, Nijverdal) gratis een emmer zout halen. Hiermee kunt u gladheid op de wegen en/of paden rond uw huis die niet gestrooid worden, zelf bestrijden. U kunt het zout afhalen op werkdagen tussen 8.30 uur en 16.00 uur. U meldt zich eerst bij de beheerder. Wilt u zelf een emmer meenemen.

Reacties op 'Gratis emmer zout'

Archief > 2009 > oktober