Hulsenaren krijgen planschadevergoeding

donderdag 22 oktober 2009

De gemeente Hellendoorn zal drie bewoners van de Olde Blenkestraat in Hulsen een planschadevergoeding moeten betalen.

Dat blijkt uit een uitspraak van de Raad van State die gisteren werd bekendgemaakt. De hoogte van de schade, die te maken heeft met de bouw van een woning aan de Tijhuiserve in Hulsen vlakbij de woningen van de bezwaarmakers, moet nog worden getaxeerd. Door het nieuwe huis dat in het zicht staat zijn onze woningen minder waard geworden, zeggen de drie klagers die van de Raad van State gelijk hebben gekregen. Hellendoorn heeft altijd volgehouden dat de Hulsenaren, die in '87 hun woningen aan de Olde Blenkestraat kochten, hadden kunnen weten dat aan de Tijhuiserve een huis gebouwd zou kunnen worden. Dat stond in een structuurvisie die al in 1976 bekend was. De Raad van State wijst erop dat de gemeente in 1978 het bestemmingsplan heeft gewijzigd, waardoor er aan de Tijhuiserve juist niet gebouwd mocht worden.

Het perceel kreeg toen een agrarische bestemming. De hoogste bestuursrechtbank stelt dat de Hulsenaren gelijk hebben als ze zeggen dat ze in 1987 woonbebouwing aan de Tijhuiserve 3 niet hadden hoeven te verwachten. Hellendoorn moet de drie planschadeclaims nu alsnog in behandeling nemen.

Reacties op 'Hulsenaren krijgen planschadevergoeding'

Archief > 2009 > oktober