Frisse start voor Stichting Bunga Tandjung

zaterdag 06 februari 2010

Stichting Bunga Tandjung is uit de financiële problemen. In het verleden heeft de stichting een schuld opgebouwd. Nauw overleg tussen de gemeente Hellendoorn en Bunga Tandjung hebben tot een positief resultaat geleid. De gemeente Hellendoorn heeft besloten een hypothecaire geldlening van €85.000 aan Stichting Bunga Tandjung te verstrekken, zodat de organisatie haar financiële huishouding op orde kan brengen.

foto

Constructief overleg gemeente Hellendoorn en Bunga Tandjung
Het resultaat werd mede bereikt doordat Bunga Tandjung heeft afgezien van een claim op subsidiegelden over de jaren 2008 t/m 2009, terwijl de gemeente op haar beurt afzag van terugvordering van inmiddels verstrekte subsidiegelden over de jaren 2006 en 2007.
De opgebouwde schuld van Bunga Tandjung is ontstaan door het restant van een langlopende lening voor de renovatie van haar gebouw in 1995, kosten in de loontechnische sfeer voor de opbouwwerker die de Stichting in dienst heeft gehad en door administratieve en accountantskosten om te kunnen voldoen aan eisen vanuit subsidieverstrekkingen.

Bunga Tandjung blijft behouden voor Hellendoorn
De gemeente Hellendoorn en Bunga Tandjung zijn blij met de oplossing. Het gebouw van Bunga Tandjung aan de Molukkenstraat blijft op deze wijze behouden voor de Molukse gemeenschap en Stichting Bunga Tandjung zelf voor Hellendoorn. De organisatie kan daardoor ook in de toekomst een centrale rol vervullen bij integratie en participatie van de Molukse gemeenschap in de gemeente Hellendoorn. Constructief overleg tussen het bestuur en adviseurs van de stichting en wethouder Coes en medewerkers van de gemeente hebben tot dit positieve resultaat geleid. Het bestuur van Stichting Bunga Tandjung is blij dat de financiële perikelen voorbij zijn en ze hun energie weer volop op het organiseren van activiteiten kunnen richten.

Jaarlijkse activiteitensubsidie voor Bunga Tandjung
Vanaf 2010 ontvangt Stichting Bunga Tandjung jaarlijks een activiteitensubsidie van €15.000. Dat betekent dat voor Bunga Tandjung helder is op hoeveel subsidie de organisatie jaarlijks kan rekenen. Ook zijn de procedures veel simpeler en heeft Bunga Tandjung niet langer te maken met ingewikkelde aanvraag- en verantwoordingsprocedures. Het gaat er vooral om dat duidelijk is welke activiteiten de stichting organiseert en welke kosten daarmee gemoeid zijn.
Er is afgesproken dat Bunga Tandjung jaarlijks een bedrag zal aflossen. Dit bedrag zal in mindering worden gebracht op de activiteiten subsidie. Stichting De Welle gaat Bunga Tandjung administratief ondersteunen.

Reacties op 'Frisse start voor Stichting Bunga Tandjung'

Archief > 2010 > februari