Rondkomen van weinig? De gemeente ondersteunt u

maandag 15 februari 2010

Rondkomen van weinig geld is niet gemakkelijk. Daarom biedt de gemeente mensen met een laag inkomen ondersteuning.

foto

Dat doen we op verschillende manieren. Zo kunt u, als u een laag inkomen heeft, in 2010 een beroep doen op:

·           het declaratiefonds (inclusief vergoeding voor een legitimatiebewijs)

·           het school- en verenigingenfonds

·           het fonds duurzame gebruiksgoederen

Het declaratiefonds biedt  de mogelijkheid om deel te nemen aan maatschappelijke activiteiten op het gebied van sport, cultuur en vorming. Per gezinslid kunt u maximaal € 135,00 aanvragen. Daarnaast kunt u een vergoeding krijgen voor de kosten van een nieuw identiteitsbewijs met pasfoto’s. Voor kinderen tot 14 jaar is de vergoeding € 15,00 en voor iedereen van 14 jaar en ouder € 46,00.

School- en verenigingenfonds

Het school- en verenigingenfonds geeft kinderen de mogelijkheid deel te nemen aan schoolactiviteiten, het verenigingsleven en culturele activiteiten. Het fonds biedt een bijdrage in de kosten die u in 2010 maakt voor uw kind, als het kind tussen de 2 en 18 jaar oud is en naar de peuterspeelzaal of school gaat. De hoogte van de vergoeding hangt af van de leeftijd van uw kind.

Fonds duurzame gebruiksgoederen

Het fonds duurzame gebruiksgoederen verstrekt vergoedingen voor de aanschaf van bijvoorbeeld bedden, bankstel, tv, stofzuiger, witgoed (elektrische huishoudelijke apparatuur), gasfornuis, kookplaat, magnetron en stofzuiger. U kunt voor meerdere gebruiksgoederen een aanvraag indienen. De totale vergoeding voor gebruiksgoederen is in 2010 per huishouden maximaal € 281,00.

Brochure beschikbaar

U heeft een laag inkomen, als uw inkomen per maand lager is dan 115% van de bijstandsuitkering. Dit is afhankelijk van uw woon- en leefsituatie.

In de brochure Minimaregelingen 2010 leest u meer informatie over deze regelingen en de voorwaarden om in aanmerking te kunnen komen.  De brochure en aanvraagformulieren zijn te verkrijgen bij de bibliotheken in de gemeente en het loket Werk en bijstand van de gemeente Hellendoorn. Het loket Werk en bijstand, gevestigd in het Huis voor Cultuur en Bestuur in Nijverdal, is bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 14.30 uur. Het telefoonnummer is (0548) 630217. De brochure is ook te lezen op de website www.hellendoorn.nl.

Reacties op 'Rondkomen van weinig? De gemeente ondersteunt u'

Archief > 2010 > februari