Tot € 2.500,- subsidie isolatie bestaande particuliere woningen

zaterdag 06 februari 2010

Het gemeentebestuur van Hellendoorn heeft besloten in de komende jaren fors te investeren in maatregelen die leiden tot energiezuinige woningbouw en tot isolatie van de bestaande woningen in de gemeente. Op zaterdag 13 februari treedt een subsidieregeling in werking die bedoeld is voor maatregelen ter isolatie van de bestaande particuliere woningen van vóór 1992. Op deze zaterdag is er van10.00 uur tot 16.00 uur in het Huis voor Cultuur en Bestuur een informatiemarkt over energiebesparing.

foto

De ‘Energiepremieregeling bestaande particuliere woningen Hellendoorn 2010’ geldt tot 1 juli 2015. Jaarlijks worden een subsidiebudget en een lijst van te subsidiëren maatregelen vastgesteld. Voor 2010 is een budget beschikbaar van € 150.000,-. Deze subsidieregeling is mede mogelijk dank zij de provincie Overijssel.

Maximaal € 2.500,-
Bent u eigenaar/bewoners van een woning die is gebouwd vóór 1992, dan kunt u voor een subsidie van maximaal € 2.500,- (incl.btw) in aanmerking komen. U dient wel aan de subsidievoorwaarden te voldoen.

Kijk voor het maatwerkadvies op de website:  www.senternovem.nl/maatwerkadvies/

Voor welke maatregelen is subsidie beschikbaar ?
De subsidie is uitsluitend bedoeld voor maatregelen ter verbetering van de isolatie van de thermische schil van de woning, dus van het dak, de buitenmuren en de vloer. Isolatie van een garage, schuur/berging e.d. is niet subsidiabel. Er is ook géén subsidie voor installatietechnische voorzieningen, zoals een HR-ketel, een zonneboiler en dergelijke en ook niet voor de isolatie van leidingen.

Wat krijgt u vergoed ?
Ongeveer 50% van de isolatiemaatregelen wordt vergoed. Spouwmuurisolatie wordt voor 50% vergoed. Doe het zelvers krijgen 50% van de kosten van isolatiemateriaal vergoed, mits aantoonbaar en redelijk. De subsidieregeling is niet bedoeld voor het aanbrengen van isolatieglas met een oppervlak van 5 m2 of meer. Daarvoor heeft het rijk een aparte subsidieregeling beschikbaar. De energiepremie-regeling van de gemeente is uitsluitend bedoeld als achtervang, als opvang voor gevallen waarin duidelijk sprake is van een oppervlakte kleiner dan 5 m2. Gedurende de looptijd van deze regeling kan in die gevallen éénmalig subsidie voor dubbel glas worden aangevraagd. De subsidieregeling is niet bedoeld voor vervangende bouw of voor ver(nieuw)bouw. Dus bijvoorbeeld niet voor de bouw of vervanging van een erker, kamer- of keukenuitbouw of dakkapel.

Ziet u onder meer voor de rijkssubsidie voor glas de website www.meermetminder.nl

Samen met anderen
Wanneer u gebruik wilt maken van de subsidieregeling, kan het voordelig zijn om aansluiting te zoeken bij anderen, bijv. mensen bij u in de buurt om dan samen een bedrijf in de arm te nemen dat isolatiemaatregelen kan leveren en aanbrengen. Dat kan financieel gunstig voor u uitpakken.

Premieregeling, lijst van maatregelen en toelichting
Het is raadzaam goed kennis te nemen van de regeling, de lijst met maatregelen en de toelichting. Hiermee voorkomt u vragen, misverstanden en teleurstellingen. Voor bepaalde maatregelen kan een  bouwvergunning noodzakelijk zijn. Bij vragen of twijfel kunt u het loket Bouwen en milieu raadplegen.

Aanvragen subsidie

Het formulier voor de aanvraag van subsidie is vanaf 3 februari beschikbaar. Subsidieaanvragen kunnen vanaf maandag 15 februari worden ingediend bij het loket Bouwen en milieu in het Huis voor Cultuur en Bestuur. Het indienen kan ook al op zaterdag 13 februari tijdens de informatiemarkt in de centrale hal van het Huis voor Cultuur en Bestuur bij het informatiepunt van de gemeente. Het indienen van een subsidieaanvraag kan alleen bij het loket Bouwen en milieu, dus niet per post en ook niet digitaal. Op andere wijze ingediende aanvragen worden niet in behandeling genomen.

Informatiemarkt voor bestaande particuliere woningen

Op zaterdag 13 februari a.s. wordt van 10.00 – 16.00 uur een informatiemarkt gehouden in de centrale hal van het Huis voor Cultuur en Bestuur.

De eigenaar/bewoners van bestaande particuliere woningen van vóór 1992 zijn van harte uitgenodigd om zich dan uitgebreid te laten informeren over mogelijkheden en voordelen van isolatie van hun woning, en over de dan in werking getreden subsidieregeling.

Diverse bedrijven presenteren zich op deze markt om u te informeren over mogelijke isolatiemaatregelen aan uw woning en over de toe te passen materialen. Medewerkers van de gemeente zijn aanwezig om u van dienst te zijn.

Wilt u als eigenaar/bewoners energie besparen en comfortabel wonen?

Kom dan op zaterdag 13 februari naar de informatiemarkt

Reacties op 'Tot € 2.500,- subsidie isolatie bestaande particuliere woningen'